DVD: Haunted Forest

Films from Hell, zo heet het nieuwe horror- en thrillerlabel van Bridge Entertainment. Stuk voor stuk films die niet in de bioscoop te zien waren, maar nu op dvd worden uitgebracht. De films hebben één ding gemeen: spanning en angst staan centraal. In eerste instantie bestaat de serie uit zes nieuwe films. Elk voor een redelijk lage adviesprijs: slechts ¤9,99. Een aantal van deze films zullen op FOK! worden besproken. Derde uit de reeks is Haunted Forest.

Haunted Forest, dat moet wel een film zijn over een bos vol spoken of demonen. De hoes biedt weinig houvast voor de kijker die alvast wil weten waar de film over gaat: "Al meer dan 200 jaar ligt het geheim van Satinka begraven in een holle dode boom. Als Sean de kleinzoon van een Cherokke medicijnman het verhaal van de gaan naar deze legende samen met zijn vrienden Josh en Flipp.". Bent u er nog? Het belooft weinig goeds om eerlijk te zijn. Gelukkig biedt de film zelf wel een duidelijker beeld van waar we naar zitten te kijken. Als in een bos een amateur-fotograaf wordt vermoord, besluiten Sean en zijn vrienden op onderzoek uit te gaan. De politie heeft namelijk de camera van het slachtoffer gevonden en daarop staat een foto van een heel griezelige boom. Het toeval wil dat de boom ook voorkomt in een dagboek van de opa van Sean. Het dagboek vertelt over de legende van een oude begraafplaats en Sean wil er meer over weten. Het trio slaat een kamp op in het bos, maar dan verdwijnt Flipp; de andere twee ontmoeten de paddo-zoekende Jennifer, die op haar beurt haar vriendin kwijt is. Ze gaan op zoek naar hun vrienden en komen meer te weten over de legende van Satinka (Kiralee Hayashi). Deze Indiaanse vrouw zou na een ongeluk als geest door de bossen dwalen op zoek naar haar geliefde en ondertussen het bos beschermen. Vinden de drie hun vrienden terug of moeten ze vrezen voor hun eigen leven?

De eerste tien minuten van Haunted Forest zijn waarschijnlijk gefilmd met een Roemeense camera uit het communistische tijdperk, die werd bediend door Andrea Bocelli. Niet alleen klopt er niets van de kleuren, maar het beeld wiebelt als een Parkinson-patiënt op een draaimolen en focust continu op de dingen die er niet toe doen. De fletse kleuren en onduidelijke donkere beelden warmen de kijker amper op voor het griezelverhaal. Zelfs Return of the Living Dead had nog betere beelden dan het begin van Haunted Forest. Gelukkig draait de beeldkwaliteit later wel bij, maar het blijft er matig uitzien. Ook qua cast stelt de film bijzonder teleur. De stoere mannen gillen als schoolmeisjes en zijn waarschijnlijk ooit afgewezen voor de toneelschool. Daarnaast bevat het verhaal meer gaten dan een gemiddeld vergiet. Zo is de kleinzoon van een Cherokee een Britse kakker en wordt de Indiaanse bosgeest gespeeld door een Aziatische actrice. Qua setting en verhaal lijkt de film recht af te stevenen op een derde deel van The Blair Witch Project, maar die vergelijking is nog te veel eer voor Haunted Forest. Snel vergeten, deze slechte film.

Label: Bridge H.E. Releasedatum: 22 november 2007 Kijkwijzer: Waardering film: - Waardering extra's: N.V.T.