CD: Legiac - Mings Feaner

Uit de stal van ons eigen elektronische muzieklabel Sending Orbs is een nieuw raspaard verschenen. De gebroeders Funcken, beter bekend als Funckarma, slaan de handen ineen met synth-specialist Cor Bolten. Deze samenwerking levert de tweede release op van het label dit jaar: Legiac. Funckarma heeft zich al bewezen in het verleden, maar tracht met deze uitgave nog een hoogtepuntje aan hun lijst toe te voegen.

Het eerste wat opvalt aan deze uitgave is het prachtige artwork; zowel de inlay als de cd-cover zijn van grote schoonheid. Iets wat we de laatste tijd wel gewend zijn van de Sending Orbs releases. Jeroen Advocaat is verantwoordelijk voor deze kunstzinnige afbeeldingen van een orb gevangen in een wirwar van mechanische en organische objecten die per pagina in het boekje verder wordt ontmanteld.

Het muzikale materiaal ligt in de lijn van de kunst eromheen. Duistere ambient die ontleed kan worden in verschillende lagen. Vervreemde en soms manische geluidseffecten zijn verpakt in gemengde lagen van breekbare ambient en grillige beats. Organisch met elkaar verbonden, maar ontstaan uit een andere materie en toch nog in harmonie als stuwende rustgevende klanken.

Enige minpuntje op deze zeventig minuten durende trip is het gebruik van vergelijkbare geluidseffecten en beats in verschillende soundscapes. De Oosterse invloeden in 'Vega Orbid', Sci-fi scapes in 'Dide Skin' en 'Upher' bijvoorbeeld geven de tracks hun eigen identiteit, maar de pure beats lijken vaak familie van elkaar te zijn. Hierdoor is de herkenning van de losse eenheden moeilijker terug te vinden, en worden de tracks ondergedompeld in de sfeer van de som der delen. Desalniettemin is Ming Feaner een heerlijk ambient album van eigen bodem. Donkerder dan de voorheen besproken uitgaves van Blamstrain en Vega Libre, maar even intrigerend.

Label Sending Orbs Datum: 17 mei 2007 Waardering: