DVD: Afblijven (2 Disc)

Melissa (Sem Veeger) is 15 en gek op dansen. Samen met haar klasgenoot Debby (Melody Klaver) volgt ze danslessen bij een dansschool, maar in die lessen leert ze geen klassiek ballet zoals ze haar ouders voorhoudt. Nee, Melissa volgt hiphoplessen, maar dit mogen haar ouders niet weten want die zijn fel tegen de hiphopcultuur. Wanneer een auditie zich aandient wordt Melissa uitgekozen om in een clip van Brainpower te dansen. Ze kan haar geluk niet op, maar is tegelijkertijd onzeker. Een andere danser weet daar wel wat op en biedt haar XTC aan. Langzamerhand begint Melissa meer en meer te gebruiken totdat ze niet meer zonder kan. Haar oude vrienden kennen haar niet meer terug en doen er alles aan om Melissa weer op het rechte pad te krijgen. Die danser Jim (Tommie Venneker) is namelijk niet zo'n leuke jongen, maar of Melissa dit ook wil inzien...

Afblijven is gebaseerd op het gelijknamige boek van Carry Slee en is een film met een boodschap. Het vertelt het verhaal van een jong, onzeker meisje dat alles goed op orde heeft totdat ze door de verkeerde vrienden opeens in een heel ander wereldje belandt. De ongure wereld van drugs. Langzaam raakt ze dieper in de problemen en ze doet er alles aan om dit te verbergen. Ze liegt tegen haar ouders, haar vrienden en zichzelf, want ze wil eerst niet eens erkennen dat ze een probleem heeft. Pas wanneer het bijna te laat is komt ze tot inkeer, maar of ze zichzelf dan nog kan redden? Het belang van goede vrienden, oplettende ouders en de vrijheid om jezelf te zijn, dat alles komt naar voren in deze film. Een zware boodschap voor het jeugdige publiek waar deze film zich op richt; dit in navolging van de boeken van Carry Slee. Entertainment met een boodschap kortom, maar als je het boek naast de film legt dan is het boek toch intenser. Het raakt je meer omdat het beter is uitgewerkt. In de film zien we de verslaafde Melissa alleen wat giechelen en feesten. De ernst van de situatie komt nog steeds niet echt over wanneer Melissa in het ziekenhuis belandt door verkeerde drugs. Dat had wel wat heftiger gemogen!

Wel een leuke scène is die van de zogenaamde clipopnames. Hierbij kan Melissa zich niet concentreren omdat ze het zonder drugs probeert en daardoor denkt ze bij voorbaat al dat ze gaat falen. De outfits, het danswerk en Brainpower's optreden in deze scène zijn leuk om te zien, al zal een artiest je in de realiteit gewoon uit de clip gooien en niet bemoedigend toespreken als je elke take verknalt. Een ander leuk stukje is het moment dat Melissa's beste vriend Jordi (Matthijs van de Sande Bakhuyzen) Jim’s huis binnendringt wanneer hij naar Melissa op zoek is. Jim komt plotseling thuis en Jordi verschuilt zich snel in de douche in de badkamer, dezelfde badkamer waar Jim even later al patat etend gaat zitten schijten. Bah, ja.

Het acteerwerk en het geluid van de film zijn best oké voor een Nederlandse productie. Ook als je in je achterhoofd houdt dat er met veel (onervaren) jongeren is gewerkt dan is het eindresultaat helemaal niet slecht. Het geluid doet nog wel ietwat nagesynchroniseerd aan omdat het teveel "los" van het beeld klinkt, maar dat stoort alleen als je er écht op gaat letten. Verder is er een leuke (ook Nederlandstalige, doch hippe) soundtrack aanwezig met natuurlijk Brainpower er op. Jammer is wel dat die speciale 2e dvd met extra's weinig bijzonders is, dus die heb je zo bekeken en voegt weinig toe. Hoe dan ook is Afblijven gewoon een degelijke en vermakelijke film, zeker voor het publiek waarvoor hij is bedoeld.

Label: MVSP A Releasedatum: 6 februari 2007
Kijkwijzer: Waardering: