DVD: Bijbelmysteries

De bijbel is het meest verkochte en invloedrijkste boek ooit geschreven. Sommige zien het als een geschiedenis gegeven door God en beschreven door anderen met een goddelijke zienswijze, anderen zien het als een boek vol fabels gebruikt om mensen te onderdrukken. Dit alles neemt niet weg dat de verhalen in de bijbel vaak mooi zijn en vaak ook leerzaam, of ze nu wel of niet waargebeurd zijn.

De DVD Bijbelmysteries is oorspronkelijk een serie van The Orion Channel en BBC, maar nu op DVD verschenen. Ruim acht uur lang worden er negen onderwerpen aangesneden op vier DVD's. Allemaal onderwerpen uit de bijbel waarvan de schrijvers uitgaan dat ze waar zijn. Wie vermoordde Jezus Christus, Maria Magdalena (wie was ze nu eigenlijk), de discipelen, Koning Herodes, David en Goliath, Joshua en de val van de stad Jericho, de kleurrijke jas van Jozef, Petrus en Openbaringen: het einde der tijden. Stuk voor stuk worden deze personen, gebeurtenissen of verhalen geanalyseerd op feiten en in hoeverre wat waar is. Dit zorgt voor een langzame vertelling van de verhalen uitgebeeld door acteurs, met daarbij commentaar van wetenschappers, kenners en andere mensen.

Bijbelmysteries probeert een zo waarheidsgetrouw beeld te geven als mogelijk is. De acteurs zijn Arabisch in plaats van allemaal blank zoals wij vaak te zien krijgen en spreken dan ook geen Engels. Persoonlijk vond ik dat al een hele verademing en lijkt het verhaal al een stuk realistischer. Een groot nadeel van Bijbelmysteries is dat er veel in herhaling gevallen wordt, het verhaal erg langzaam gaat en de wetenschappers en andere mensen vaak ook traag zijn met uitleggen. Dit maakt de serie nogal langzaam en ik viel er zelfs tot twee keer toe bij in slaap. Niet uit desinteresse, maar simpelweg door het trage tempo van vertelling. Een behoorlijke domper op een verder goede serie, waarin alles helder en duidelijk wordt uitgelegd.

Toch is de DVD leerzaam en leuk om te bekijken, ondanks het langzame tempo. Het zou bijvoorbeeld leuk zijn om sommige stukken te laten zien aan klassen tijdens godsdienst. De DVD is ook leuk voor zowel mensen die de bijbel kennen als voor mensen die de bijbel nog nooit gelezen hebben, maar toch wel intresse hebben. Het is weer eens een nieuwe en verfrissende kijk op dit eeuwenoude boek.

Beeld en geluid zijn in orde, geen hoogstaande kwaliteit, maar voor een serie vol informatie is het meer dan voldoende. Ondertiteling kan in het Engels zowel als het Nederlands, eveneens als de vertelling (ook al is de Nederlandse vertelling door een zeer langzaam en zacht pratende Belg, welke op een gegeven moment erg vervelend wordt). Er zijn verder geen extra's op de DVD, maar je hebt al 8 uur en 15 minuten de tijd, toch wel voldoende zou ik zo zeggen.

Bijbelmysteries is zeker geen must have. Het is voor een selecte groep geïntresseerde en je wereld is niet incompleet als je de DVD niet bekijkt. Toch is de DVD wel aardig voor mensen die affiniteit hebben met het onderwerp, zich stierlijk vervelen of wat meer willen weten over de bijbel zonder dat het eindigt over het onderwerp God. Kortom: lijkt het je wat, dan moet je hem zeker kopen, boeit het je nu al niet laat het dan gewoon liggen!

Label: The Orion Channel Kijkwijzer: Waardering: