DVD/CD: James Blunt - Chasing Time - The Bedlam Sessions

Eén van de grote verrassingen op muziekgebied in 2005 voor mij was James Blunt, een kleine, 28-jarige Engelsman met een grote toekomst. Je hebt waarschijnlijk onder een steen geleefd als je zijn succesvolle single You're beautiful vorig jaar niet gehoord hebt. In Groot Brittanië is hij ook niet onopgemerkt gebleven want hij werd maar liefst vijf maal genomineerd voor een Brit Award.

Zijn leven is anders dan dat van meeste muzikanten. Ondanks zijn liefde voor muziek werd hij door zijn vader, die helikopterpiloot was in het leger, gepusht om een militaire opleiding te volgen. Door deze stap belandde hij onder andere in Kosovo gedurende de oorlog die woedde in voormalig Joegoslavië. Blunt leidde hier in 1999 als kapitein Britse legereenheden door de misère heen. Met zijn legerkistjes aan zijn voeten gebonden en gitaar in de hand werd in een barak het treurige nummer No bravery vlak voor de eeuwwisseling geboren. Het nummer verhaalt over de gruwelijkheden die zich daar afspeelden en deze worden door zijn oprechte, duidelijke teksten in je hersenen geïmpregneerd. De teksten zijn ook op de rest van de CD erg eerlijk, open en pakkend. Zijn debuutalbum sneed door zielen, maakte emoties los, creëerde herkenning en liet je bij jezelf te rade gaan.

Van dit debuutalbum is nu een extraatje verschenen, Chasing Time, the bedlam sessions, een DVD met daarop onder andere een registratie van een concert bij de BBC. Daarnaast staan alle videos van Back to Bedlam inclusief making of's, een korte documentaire over James Blunt en een interview op het schijfje. Verder krijg je er gratis en voor niks nog een CD bij van een concert in Ierland. Op het eerste gezicht niet kinderachtig dus.

Allereerst even over de DVD. Aangezien James Blunt nog maar één CD heeft uitgebracht kan hij geen concerten geven van twee uur met eigen materiaal. De registratie die je krijgt voorgeschoteld duurt dan ook maar ongeveer drie kwartier. Wel is het geheel iets grootser aangepakt bij de BBC want hij wordt niet alleen begeleid door zijn band, maar krijgt hulp van zes violisten en twee cellisten en drie achtergrondzangers. De BBC sessie van november 2005 is van een rustig kaliber, de uitgenodigde mensen zitten in een halve cirkel om de muzikanten heen. De show wordt niet voorzien van spannende rookgordijnen, spetterende lichtshows en vuurwerk. Gewoon de band op een laag podium met hier en daar wat versieringen en lampen. De beelden lijken ook erg 'intiem'. Er wordt veel gebruik gemaakt van close-ups van Blunt zijn gezicht en handen. Je merkt wel dat het materiaal iets fragieler klinkt in vergelijking met de albumversies. Mede dankzij de productie van Tom Rothrock, die onder andere ook werkte met Elliott Smith, klinken de albumtracks een stuk voller. Het is een ingetogen concert waarin zijn mooie liedjes goed tot zijn recht komen. Veelal verschillen de nummers niet veel van de albumversies, maar enkele malen wordt er een extra gitaarsolo van Benjamin Castle doorheen gegooid. Hierdoor wordt bijvoorbeeld de ode aan Jimi Hendrix So long, Jimmy nog beter dan die al was. Verder is het mooi om te zien dat het nummer dat het meest voor hem betekent op het Back to bedlam, Goodbye my lover, hem nog steeds raakt. Hij kan zijn ietwat vochtige ogen niet verbergen achter de piano. De aanwezigheid van de violen en cellos is nogal subtiel, op de solo van Lucy Wilkins tijdens No bravery na. Ook het achtergrondkoor zit meestal werkeloos te wachten op een sporadisch zinnetje dat meegezongen kan worden. Alle tracks van zijn debuut worden gespeeld en het concert wordt afgesloten met 'Where is my mind?' van The Pixies.

De CD is vergelijkbaar qua duur en opzet. Hij is opgenomen in december 2005 in Ierland. Enige verschillen zijn de iets mindere geluidskwaliteit en een extra eigen nummer en Fall at your feet van Crowded House op de setlist. Het geluid van de CD viel me een beetje tegen in het begin en lijkt niet helemaal goed afgesteld. Het is net alsof je ergens ver weg in een zaal zit en je een afstand moet overbruggen om bij het geluid te komen. Een beetje alsof je je equalizer op standje "Hall" zet of dat je naar een goede bootleg zonder geroezemoes zit te luisteren. Aan het einde van de CD is dit grotendeels weggewerkt en klinken de nummers 'dichterbij' en het volume luider. Maar ja, het is een gratis bonus-CD dus echt klagen mag je dan niet.

Het bonusmateriaal van de DVD is ook de moeite waard. Zijn videoclips zijn mooi gefilmd en interessant om naar de kijken. Ook is de korte docu en het interview wel aardig om de man achter de muziek iets beter te leren kennen. Door zijn redelijk goede live-stem en performance lijken de nummers best veel op de albumversies. Hierdoor is deze DVD/CD voor mensen die Back to bedlam al in de kast of op de pc heeft staan misschien geen echte aanrader. Uiteraard is het beeldmateriaal leuk erbij, maar het gaat om de muziek en zo'n spannende registratie is het verder niet. Voor mensen die het debuut nog niet hebben of nu al fan zijn van de goede man en meer over hem willen weten is dit een mooie aankoop. Ik zou het liefst 3,5 ster geven. Omdat je best veel materiaal krijgt voor één aankoop rond ik het af naar 4 sterren.

Label: Atlantic Custard Releasedatum: 21-02-2006