DVD: Twisted

Jessica Shepard (gespeeld door Ashley Judd) is nog maar net gepromoveerd naar inspecteur op de afdeling Moordzaken van de politie van San Francisco als ze een pittige zaak op haar bord krijgt. Er lijkt een seriemoordenaar in de Amerikaanse stad te zijn neergestreken en samen met haar nieuwe partner Delmarco (gespeeld door Andy Garcia) moet ze het schorriemorrie op zien te pakken. Tot nu toe klinkt het verhaal als een standaard detective, maar de situatie blijkt toch iets ingewikkelder dan het op het eerste oog lijkt. Jessica's vader, inspecteur bij de politie, blijkt namelijk een losgeslagen moordenaar te zijn geweest die als laatste zijn vrouw om het leven bracht en vervolgens een einde aan zijn eigen leven maakte. Volgens de bedrijfspsycholoog is dat dé reden achter Jessica's plotselinge woedeaanvallen waar ze regelmatig last van heeft. Als de seriemoordenaar waar ze achteraan zit het ook nog eens gemunt blijkt te hebben op mannen waarmee Jessica het bed heeft gedeeld en ze zich niet meer kan herinneren waar ze zich ten tijde van de moord bevond komt ze aardig in de problemen. Aan haar de taak om uit te zoeken wat er nu precies aan de hand is en wie de dader van deze gruwelijke moorden is.

Twisted is een film die erg zwaar leunt op twee dingen. Allereerst bevat deze film een goede cast waarbij Ashley Judd een knappe prestatie neerzet door aan de ene kant een charmante agente te spelen, maar aan de andere kant een onsympathieke vrouw met woedeaanvallen weet neer te zetten. Andy Garcia blijft helaas wat op de achtergrond als de partner van Judd, maar weet deze achtergrondrol met verve te vervullen. Bij Samuel L. Jackson zijn de jaren steeds beter te zien en dat past uitstekend bij de rol die hij als commissaris van politie en persoonlijke mentor van Judd speelt.

De film heeft een vol programma en het duurt niet lang voordat we de eerste lijken voorbij zien komen. Niet alleen moeten er in de 90 minuten die deze film duurt een aantal moorden worden opgelost, ook maken we uitgebreid kennis met de hoofdrolspelers. We leren Jessica Shepard kennen als een vrouw die niet met zich laat sollen en die worstelt met het verleden van haar vader. Voor de kijker is het een lange tijd een mysterie wat er nu precies met haar aan de hand is, waardoor ze steeds blackouts krijgt en waarom kan ze zich eigenlijk nooit zo goed herinneren wat ze gedaan heeft? Is zij de persoon die al haar voormalige lovers naar de volgende wereld heeft geholpen, is er iemand die jaloers is en daarom al haar minnaars vermoordt of is haar relatie met de slachtoffers puur toeval? Een detective die zelf verdacht wordt van de misdaad die hij onderzoekt is geen origineel thema, maar de wijze waarop dit thema in Twisted wordt behandeld is wel degelijk vernieuwend. Een thriller waarbij je, mits je je openstelt voor een wellicht iets ongeloofwaardig verhaal, op het puntje van je stoel zit.

Twisted, de DVD

Twisted is sinds kort op DVD verkrijgbaar en beslaat een enkel schijfje. Hierop vind je uiteraard de film zelf en deze is van uitstekende beeld- (16:9 anamorphic widescreen) en geluidskwaliteit (5.1 Dolby Digital & dts). Qua extra's zit je bij deze DVD wel goed, al zijn ze niet echt bijzonder te noemen. Je kunt kijken naar een paar korte interviews met de hoofdrolspelers en je kunt een aantal korte fragmenten van de film nogmaals kijken. Ook is er de mogelijkheid om de trailer van deze film en van een paar andere films te bekijken. Tot slot biedt de DVD een kleine kijk achter de schermen.

Twisted is een bijzonder spannende thriller waarbij je regelmatig je hart in je keel zult voelen kloppen. De acteerprestaties zijn bijzonder goed te noemen en met name Ashley Judd weet haar personage inclusief haar merkwaardige eigenschappen goed neer te zetten. Ook de uitgave van Twisted op DVD is goed, al biedt de DVD weinig bijzondere extra's. Voor fans van politiethrillers of Ashley Judd is deze film een must om te kopen, voor mensen die gewoon een aardige film willen zien wellicht een goede tip om eens te huren.

Details
GenreThriller/Detective
Lengte97 minuten