Theater: Musical de Zevensprong

Maandag 4 oktober was het dan zover. De musical De Zevensprong ging in De Koninklijke Schouwburg in Den Haag in première. De première was een feestelijke avond met aanwezigheid van veel BN-ers, waaronder Peter Heerschop met zijn dochter en partner, Jette van de Meij met haar zoontje, Erik de Vlieger met kinderen, Lieke van Lexmond met vriend Jeroen Rietbergen, Winston Post en vriendin Denise en nog een aantal Goede Tijden, Slechte Tijden acteurs.

Ik herinnerde me de TV-serie uit mijn jeugd, maar moet eerlijk zeggen dat het verhaal mij een beetje ontschoten was. Verder dan een meester met rood haar kon ik mij weinig herinneren. Gelukkig kwam alles weer boven tijdens het zien van de musical. De musical blinkt uit in eenvoud. Het decor bestaat uit niet veel meer dan een aantal trappen en krukjes, welke op een briljante manier worden gebruikt als koets en brommer. Het hele verhaal wordt knap vertolkt door middel van dubbelrollen. En het geheel bevat ook nog veel humor, met name de scènes met de Brozem, overigens erg leuk gespeeld door Curt Fontin.

Rop Verheijen doet het ook erg goed als Thomtidom, maar toch blijf je in je achterhoofd het beeld van de verstandelijk gehandicapte Robin houden. Een rol die hij naar mijn mening moeilijk van zich af zal kunnen schudden. Menno is erg verrassend als Meester Frans. Ik ken hem voornamelijk als presentator en op mij kwam hij altijd als erg serieus over. De rol van Frans speelt hij echter kinderlijk goed. Jammer dat de rol van Geert-Jan, die 10 jaar is, wordt gespeeld door een volwassene. Zeker daar deze musical bedoeld is voor kinderen vanaf zeven jaar had een kind wellicht veel meer aangesproken.

De cast en schrijfster Tonke Dragt

Na afloop van de musical was er nog een afterparty waar onder andere kennis kon worden gemaakt met de leden van de cast. Ook schrijfster Tonke Dragt was aanwezig, die de dag daarna de Griffel der Griffels zou ontvangen. Ze was liever illustrator dan schrijfster geworden en dat bleek ook wel uit haar handtekening, waarbij ze de wegwijzer van de Zevensprong zeer snel uit de pen kreeg.

De Musical De Zevensprong is echt een aanrader. Hoewel de musical vanaf zeven jaar is, is er werkelijks niets kinderachtigs aan. Het geheel blinkt uit in originaliteit en is erg vermakelijk, ook voor volwassenen die zich wellicht de serie nog wel herinneren. De keuze van de cast is verrassend goed en de arrangementen en liedjes erg leuk. De Zevensprong laat je op het puntje van je stoel zitten en sleept je mee in een wereld vol vreemde mensen en spannende avonturen. Dit mag je niet missen!