CD Review: Skyfire - Mind_Revolution

TitelMind_Revolution
ArtiestSkyfire
LabelHammerheart Records
Releasedatum5 mei 2003
Lengte43:40
GenreMelodieuze Black Metal

"Nightmares Nevermore" laat meteen horen welke kant Skyfire op is gegaan. Het geluid van de band is veel progressiever geworden. Halverwege "Haunted By Shadows" kickt het keyboard er echt in en bepaalt vervolgens voor de rest van het nummer de melodie. Het geheel doet misschien denken aan Children Of Bodom, maar het is allemaal toch origineel en vooral erg fijn om naar te luisteren. De gitaren, keyboard, zang en drums, je kunt gewoon merken dat de muzikanten goed op elkaar ingespeeld zijn; alles loopt vloeiend in elkaar over en melodiën worden moeiteloos van elkaar overgenomen, machtig mooi om naar te luisteren. Jammer dat "Haunted By Shadows" een "fade-out" einde heeft, dat vind ik zo inspiratieloos.

Maar aan de andere kant, de impact van het heftige "Colliding In Mind" is daardoor nog groter. De zeer krachtige riff, het gegrunt en dan het "rustige" keyboard- en drumstuk voor het zeer melodieuze refrein werkt gewoon zo goed. De keyboardsolo halverwege het nummer maakt het feest helemaal compleet. Veruit mijn favoriete nummer van het album. "Dawn Will Break" is een zeer onrustig nummer, van een zeer snelle riff halverwege wordt het nummer een beetje "afgebouwd" om tot een rustige climax te komen. "Uncloud The Sky" is een nummer volgens de principes van de rest van het album, maar het daarop volgende nummer, "Shapes Of Insanity", is zeer symphonisch. "Caged" is een erg zwaar nummer, de gitaren zijn weer lekker naar beneden gestemd en de drummer heeft er ook erg veel zin in. Het album wordt afgesloten met het titelnummer, "Mind Revolution", geheel in de trant van het nieuwe geluid van Skyfire. Melodieuze gitaar- en keyboardpartijen en als de grunt van Henrik erin hakt gaat het over in raggende gitaren.

"Mind_Revolution" is een waardige opvolger van "Timeless Departure". Het klinkt allemaal bombastischer, maar vooral een klap melodieuzer. De vergelijking met Children Of Bodom wordt erg vaak getrokken, en is in een zeker opzicht ook wel te begrijpen, maar Skyfire is alles behalve een kloon van deze Finse meneren. De basis is misschien hetzelfde, maar Skyfire geeft er zijn eigen draai aan, waardoor het toch origineel klinkt. "Mind_Revolution" is een machtige schijf geworden, mijn complimenten aan de heren van Skyfire!

1.Nightmares Nevermore3:20
2.Haunted By Shadows5:30
3.Colliding In Mind4:26