CD: Korn - See You On The Other Side

KornDe afgelopen twee jaar waren niet de vrolijkste uit de geschiedenis van Korn. Het contract bij Sony liep af, de verkopen van de vorige plaat 'Take A Look In The Mirror' waren schrikbarend laag en tot overmaat van ramp besloot gitarist Brian 'Head' Welch op een blauwe maandag dat hij de nieuwe reïncarnatie van Jezus Christus was. Waarschijnlijk heeft hij iets te letterlijk het advies om wat vaker in de spiegel te kijken opgevolgd, want hij ziet er nu inderdaad uit als de godenzoon.

But all is well, Korn versierde een lucratieve deal met EMI en meldde strijdlustig ook prima zonder Head af te kunnen. Vorige week kwam het resultaat uit; alweer het zevende studio-album van de band, die de titel 'See You On The Other Side' meekreeg. Alhoewel ik een hard hoofd had in het zoveelste plaat van een band in een genre dat zo goed als afgeschreven is, moet ik nageven dat Korn hun uiterste best heeft gedaan om zichzelf te vernieuwen.

Natuurlijk is het zevensnarige gitaargeweld niet verdwenen, maar het gitaargeluid is wel minder 'vol' geworden. Ik kreeg niet echt de indruk dat de overgebleven gitarist Munky de moeite heeft genomen twee gitaarpartijen in te spelen; althans, totdat ik voor het eerst bij 'Liar' aankwam. Dit is veruit één van de beste Korn-nummers ooit, met een ongelofelijk felle riff en als bonus de doedelzakgeluiden die altijd bij Korn hoorden. Voor de echte fans zit er zelfs weer de -op de vorige albums vaak ontbrekende- scat van zanger Jonathan Davis. Heerlijk. Het enige dat ik wel echt mis is het karakteristieke bass-slapping van Fieldy, dat het geluid van Korn toch nog redelijk uniek maakte.

Maar daar staat tegenover dat het geëxperimenteer op deze plaat veel beter uitpakt dan op het wangedrocht dat 'Untouchables' was. Ging de band op 'Take A Look In The Mirror' weer meer terug naar het geluid van de eerste twee platen, hier komen de Industrial-experimenten weer naar boven drijven, zoals in het nummer 'Love Song'. Ook 'Throw Me Away' is een niet echt Korn-achtig nummer, maar doet je meer denken aan het werk dat Jonathan leverde voor de soundtrack van 'Queen Of The Damned'.

Korn

Het is erg lastig deze plaat te beoordelen. Vroeger was ik enorm fan van Korn, maar door het slechte 'Issues' en nog rampzaligere 'Untouchables' vond ik het wel welletjes. 'Take A Look In The Mirror' wekte mijn interesse in de band weer even op, maar dat verdween alweer snel. Ik ben bang dat 'See You On The Other Side' datzelfde lot zal ondergaan. Begrijp me niet verkeerd, het is echt de beste plaat van de band na self-titled en 'Life Is Peachy', maar ik heb het wel gezien allemaal. Maar dat is slechts het subjectieve aspect van deze review; objectief gezien is het gewoon een uitstekende plaat, hoewel ik vrees dat fans van Korn die niet openstaan voor geëxperimenteer deze plaat al heel snel niets zullen vinden.

Label: EMI Releasedatum: 2 december 2005 Waardering: