Combi Review: 8 Mile

Wie naar 8 Mile gaat in de verwachting dat Eminem "ouderwets" te keer gaat, verbaal schopt tegen alles wat op zijn weg komt en met wapens loopt te zwaaien zal vermoedelijk bedrogen uitkomen. Wie naar 8 Mile gaat om te kijken of die Eminem kan acteren zal blij verrast zijn want acteren blijkt hij inderdaad te kunnen.

Detroit heeft een muziekgeschiedenis hoog te houden. Van Aretha Franklin en Motown tot Bob Seger. Inmiddels hoort Eminem ook in dat rijtje thuis. Het verhaal schijnt gebaseerd te zijn op het leven van Marshall Mathers voordat hij Eminem werd, alhoewel Eminem dat zelf in alle toonaarden ontkent. Feit blijft in ieder geval dat het onmogelijk moet zijn geweest Eminem te passeren in een film die zich afspeelt in Detroit. Een film die verhaalt over een blanke jongen in het overwegend gekleurde rapcircuit.

Eminem staat mijlenver af Jimmy Smith Jr., de personage die hij gestalte geeft in 8 Mile. Jimmy, die als roepnaam Rabbit heeft, is een jongen die probeert meer van het leven te maken dan dat het leven hem tot nu toe op zijn weg heeft gebracht. Eminem speelt de rol ingetogen, zonder zijn gebruikelijke branie of bravour. Voor de ware Eminem fan zal het ook een gruwel zijn te zien hoe Rabbit/Eminem tijdens een free style rapwedstrijd totaal dichtklapt. Voor Eminem zelf moet dat bijna het equivalent zijn van "met de billen bloot". Eminem is Rabbit dus ontstegen maar voor 8 Mile toont hij een kant die zijn fans vermoedelijk nooit meer van hem zullen zien, de kwetsbare jongen die hij ooit geweest moet zijn.

Alhoewel het verhaal vrij simpel is, de rapwedstrijd is de rode draad van de film, zijn de beelden die regisseur Curtis Hanson laat zien van Detroit niet bepaald opwekkend te noemen. De onderliggende boodschap is ook dat kleur er niet meer toe doet als je belandt in een omgeving en milieu als dat van 8 Mile. Wil je hogerop dan moet je de kans benutten zodra die op je weg komt en voor je het weet is die kans tussen je vingers doorgeglipt.

Eminem greep die kans ooit en heeft nu de kans om te acteren ook aangegrepen en dat doet hij dus niet onverdienstelijk. Al ligt het karakter misschien dicht bij wat hij ooit was, hij is het nu niet meer en dat maakt zijn prestatie op het witte doek bewonderenswaardig.

8 Mile is simpel gezegd gewoon een goede film. Hij zal misschien geen Oscar voor Eminem opleveren maar een nominatie voor zijn vertolking van Rabbit zal er zeker wel in zitten. De Oscar voor beste filmmuziek kan hem bijna niet ontgaan. Lose Yourself klinkt bijzonder imponerend in een bioscoopzaal en Hollywood kan natuurlijk niet meer voorbijgaan aan het gegeven dat Rap inmiddels Country voorbij is geschoten als op één na populairste muzieksoort (Rock is het populairst bij blank Amerika).

Uiteraard is dit niet de one-man show van Eminem. De overige rollen worden ook uitstekend vertolkt waarbij Kim Basinger als Rabbit's, niet deugende, moeder een verdiende en opvallende come back maakt. En dan moet ik tegelijk Brittany Murphy (als Rabbit's vriendinnetje), Evan Jones (als Rabbit's behoorlijk gestoorde vriend), Mekhi Phifer (als Rabbit's "mental coach") noemen en vervolgens vergeet ik nog een stel uitstekende acteurs. Ga gewoon maar kijken want 8 Mile is het waard.

8 Mile is een film die je kan bekijken als fan van Eminem maar ook als niet-fan is de film (en de muziek) prima te pruimen.

8 Mile krijgt van mij een 8,5