weblog
Motor vliegt met ruim 200 km/u over de snelweg bij Utrecht
De verkeerspolitie wordt op de snelweg ingehaald door een motor. En die gaat veel harder dan daar is toegestaan. Gaat het de agenten lukken om de snelheidsduivel aan de kant te zetten?
Motor vliegt over de snelweg (@ RTV Utrecht on YouTube 291224)
Die 200 is niet zo bijzonder, de kansloze outfit wel
Ga lekker naar Duitsland als je even wilt knallen.
Er gaan echter wel steeds meer geluiden op om motorkleding verplicht te stellen als je op een motorfiets deel wilt nemen aan het verkeer en aangezien ook dit weer een stukje zelfbescherming is zie ik ongeveer dezelfde weerstand opkomen als tegen het dragen van een fietshelm op een ebike, men vind het maar BeTuTtElInG foto
Met dergelijke snelheden heeft een donorcodicil ook geen zin meer foto
Eén voordeel heeft het: bij dit soort snelheden loop je geen schaafwonden meer op foto
Hij is gewoon levend en wel aan de kant gezet en op snelheidsovertredingen stond de laatste keer dat ik keek geen doodstraf.
Er is wat dat betreft dus wel een verschil met snelweg rijden en bebouwde kom. Als je bij een motorrijder binnen de bebouwde kom beschermende kleding zou vereisen moet dat bij scooters en zelfs speed-pedelecs ook, die rijden immers ook (bijna) 50.
Angsthaas! foto
En ik deed dat vroeger ook hoor zomers in de stad, enkel helm en handschoenen (in een shirtje en korte broek dus), als ik daaraan terugdenk... foto
Hoewel dat invorderen van rijbewijzen een goeie maatregel lijkt en ook zou moeten zijn zien we net iets te vaak dat iemand dan maar zonder rijbewijs verder rijdt en met de lage pakkans in Nederland haalt zo iemand de krant als ie na een paar jaar wordt betrapt op rijden zonder rijbewijs en in dat geval is het te hopen dat ie in een controle is gelopen en dat ie vooral geen onschuldige mensen overhoop heeft gereden.
Beter verstrekt men voor dit soort overtredingen boetes van een omvang dat verkeersdeelname er de komende jaartjes even niet in zal zitten.
Wel een probleem is dat de speed-pedelec 10 kilo weegt en de 1000cc 180 kilo weegt. Met de speed-pedelec val je dus gewoon vooral met je eigen gewicht. Maar de 1000cc gooit je met 180 kilo extra tegen het asfalt aan. En dat kan je al snel een gebroken pols, elleboog of schouder opleveren, kan ik je uit ervaring vertellen. Ik viel een keer met 30km/u. Geen krasje op mijn helm of pak. Maar wel een gebroken elleboog.
Met 200km/u een glijder met je spijkerbroek...? Meh, dat schuurt wel tot in je spierweefsel. Je zal nooit meer recht lopen. En je reet zal er ook nooit meer hetzelfde uitzien omdat ze daar de huid vandaan moeten halen om je bovenbeen weer dicht te maken. Als die huid tenminste niet ook weggeschuurd is.
En dan praat ik nog niet over de complicaties van al dat straatvuil dat tot in je spierweefsel geschuurd is.
En in dat geval kan een beschermend pak ook levens redden.
Anyhow, je kunt niet de ene tweewieler die 50 rijdt wél, en de andere tweewieler die 50 rijdt niet verplichten om beschermende kleding te dragen.
Zodra je de snelweg op gaat is er uiteraard geen discussie.
Dus we weten niet waneer en hoe oud dit is.
Edit: okey filmpje is gemaakt op 27-3-2024 dus waarom is dit nieuws op 29-12-2024??????
Als ik echt helemaal los wil pak ik een circuit dag, want enkel daar kan ik 100% gaan... foto
Snelwegen zijn veilig omdat iedereen dezelfde kant op rijdt, met niet te veel snelheidsverschil. Iedereen die afwijkend langzaam of afwijkend hard rijdt, veroorzaakt dus onveiligheid.
Scenario wat jij schetst komt gelukkig bijna niet voor in Duitsland en is typisch een Nederlands fenomeen: Het type moraalridder (je mag maar 100/130 km/h) dus ongeacht naderend snelverkeer op de linker baan vd snelweg, ik gooi hem ervoor... foto
In Duitsland wordt je met lessen geleerd dit gedrag absoluut niet te vertonen omdat het levensgevaarlijk is. Je wordt getraind om met de situatie om te gaan en ook is het een criterium waarop je kan zakken. Een gemiddelde Duitser is ook om die reden een veel betere bestuurder (op de snelweg dan).
Ik rijd al bijna 40 jaar door Duitsland, eerst als kind, en sinds ik daartoe in staat ben ook zelf. De snelheden lagen eigenlijk altijd rond of over de 200 km/h. Nog NOOIT iets meegemaakt wat maar in de buurt kwam van gevaar door de snelheid.
In Nederland daarentegen...
Ik rij tegenwoordig vrijwel uitsluitend op binnenwegen. Op een route van 40 km komt het voor dat ik twee keer tot bijna stilstand moet afremmen, omdat een tegenligger denkt dat hij er nog wel even voorbij kan. Mijn auto redt dat ook wel, 200, ligt lekker laag op de weg, maar waarom zou ik. Liever 5 minuten later op mijn bestemming dan 40 jaar te vroeg bij Petrus aan de deur.
Bij een pakje roomboter ja. Ik rij inmiddels ca 1,2 miljoen km no-claim.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken