Music Review: Garbage

Garbage's nieuwste CD was uit en ik had 'm al een tijdje voor ie uit was op mijn HD staan. Toevallig kwam ik er via een post in het Muziekforum achter dat Garbage op 9 november 2001 in België een concert zou geven. Garbage deed een kleine tour van een weekje lang door Europa om de vervanger van Butch Vig (geveld door Hepatitis A), nl Mark Chamberlain (drummer van ondermeer Fiona Apple, Tori Amos, eerste CD's Pearl
Jam) in te spelen voor een grote tour door Australië met U2.

Het concert vond plaats in een oude fabriekshal les Halles de Schaerbeek in het Belgische Brussel, gevuld met een 3000-tal enthousiaste fans, en begon omstreeks 20.30. Garbage zette gelijk een gitaargeluidsmuur neer om U tegen te zeggen. 'Push It' begon met een pompende en scheurende gitaar en liet gelijk merken dat op het podium een stelletje techneuten stonden die met alle gemak de brij samples controleerden die het merendeel van de nummers doorspekken met extra lagen geluid.
Shirley Manson verraste vriend en vijand door met een nieuw kort platina-kapsel alle aandacht naar zich toe te halen. 'Push It' werd en één adem verlengd met 'Special' van V2.0 en 'I Think I'm Paranoid'. Na een korte adempauze waarin we eventjes werden ingelicht over de doodvermoeide gele Butch die er niet bij was - en ook al is Chamberlain een hele goede drummer Butch werd gemist - kregen we eerste singel 'Androgyny' van BeautifulGarbage te horen welke live een stukje steviger klonk en luidkeels werd meegezongen door de Brusselaars. 'Silence Is Golden' (wat is deze mooi) en 'Drive You Home' gingen oudje 'SuperVixen' vooraf waarbij Duke een hoofdrol speelde met prachtig fuzzy feedback-guitar.

Het concert vorderde in sneltreinvaart met verder ook nog 'Breaking Up The Girl' (met een hoofdrol voor het publiek) en vooral mijn personal favorite van de nieuwe CD 'Till The Day I Die' wat een onvervalste meezinger is!

Verdere hoogtepunten van dit steengoede concert waren de rustige versie van 'Milk', de nieuwe singel 'Cherry Lips' (waarbij een camera het publiek filmde) en 'Stupid Girl'

Shirley Manson liet na een uur heel veel zanglijnen over aan het publiek en haar stem werd iets meer versterkt. Dat beloofde weinig goeds voor de duur van dit perfect uitgebalanceerde podiumhuzarenstukje. We kregen nog 'Vow' van hun debuut voor ze eventjes de scene afliepen om na luidkeels gebrul voor een toegift terug te verschijnen. Ook al stond op de setlist '#1 Crush' gepland, we moesten het doen met 'Only Happy When It Rains'. Shirley's iele stemmetje had het gehad voor vanavond maar de ik had er nog geen genoeg van.

Het was een heel goed concert met een goed geluid (wij stonden vooraan), maar toch wat kort met een setje van iets meer dan 75 minuten. Ik had meer verwacht. Garbage zou terug komen voor PinkPop of LowLands word er al gefluisterd. Ik zal er zijn.

KingShakur had wel zijn dagje!