Vanaf maandag mogelijk massale stakingen en blokkades in Duitsland

Volgens Duitse media zijn er mogelijk vanaf maandag 8 januari grote stakingen en blokkades op komst. Mogelijk zelfs de grootste blokkades van de afgelopen decennia. Boeren hebben aangekondigd om vanaf 8 januari te gaan staken en hebben grootschalige blokkades aangekondigd van o.a. snelwegen.

Ook bij de spoorwegen borrelt het want de vakbonden (GDL) zijn nog niet tevreden over de onderhandelingen van eind vorig jaar en hebben toen gezegd dat ze tot 7 januari geen nieuwe acties zouden ondernemen maar die datum is dus ook vanaf maandag verstreken en mogelijk sluiten zijn zich aan. Tevens zijn transporteurs en expediteurs ontevreden en gaan wellicht ook meedoen.

Boerenorganisaties willen dat de bezuinigingsmaatregelen in de Agrarische sector (het intrekken van subsidies voor landbouwdiesel en het voorstel om de vrijstelling van de motorrijtuigen belasting voor agrariërs) van tafel gaat. De leider van de boerenorganisaties liet weten dat Duitsland acties tegemoet kan zien die het land "nog nooit eerder heeft gezien". In december waren er al verscheidene protestacties van boeren tegen de bezuinigingsmaatregelen. Vanaf maandag is er een actieweek aangekondigd die volgens de boeren grote consequenties gaat hebben. Verwacht wordt dat de hoofdsteden van de provincies zware acties tegemoet kunnen zien. Er zijn al protestacties aangekondigd rondom Bremen, Hamburg, Erfurt, Kiel, Mainz, Munchen, Magdeburg en Schwerin. Ook is aangekondigd dat snelwegen geblokkeerd gaan worden, onbekend is waar dat gaat gebeuren. Op 15 januari worden grote acties in en rond Berlijn verwacht.

Ook de spoorwegen sluit zich dus mogelijk aan. GDL (Spoorwegvakbond van Duitsland) chef Weselsky liet weten dat mensen vanaf 8 januari rekening moeten houden met langere reistijden en uitval van treinen. De Spoorwegen willen dat een arbeidsweek voor werknemers naar 35 uur gaat ipv de huidige 38. Tevens is er discussie over de voorgestelde loonsverhogingen vanaf 1-1-2024. Deze gesprekken zitten sinds eind december muurvast. De Duitse spoorwegen spreekt van een actieperiode van drie tot vijf weken maar sluit niet uit dat het in de toekomst meer worden en wil in een rechtszaak tegen GDL de acties voorkomen.

Ook transporteurs sluiten zich dus mogelijk aan, o.a. vanwege de tolverhogingen (LKW-Maut) die vanaf 1 december zijn doorgevoerd. Zij willen dat meer geld (o.a. van de tolopbrengsten) gaat naar de wegen en de transporteurs want volgens de transporteurs zijn zij diegene die Duitsland economisch groot houden en zij vinden dat zij het zwaarst getroffen worden door deze maatregelen en eisen meer compensatie.