IBM stopt met adverteren op X, vanwege plaatsing naast nazi-proganda

De computergigant IBM stopt met het plaatsen van alle reclameuitingen op X (voorheen Twitter) nadat zijn advertenties naast nazi-postings stonden geplaatst. IBM tolereert geen haatzaaiende uitingen en onderzoekt de "absoluut onaanvaardbare situatie", zo liet een woordvoerder weten. Het IT-concern wilde in het laatste kwartaal voor ongeveer een miljoen dollar advertenties plaatsen op X, zo meldde de New York Times, die zich baseerde op intern nieuws van het platform.

Een paar uur eerder had de organisatie Media Matters erop gewezen hoe advertenties van onder andere IBM, Apple en het softwarebedrijf Oracle op X verschenen naast berichten met positieve uitspraken over Adolf Hitler en de ideologie van de nationaalsocialisten.

Dit was niet de eerste keer dat zoiets gebeurde. Bedrijven hebben weinig invloed op waar hun advertenties precies naast worden geplaatst. De advertenties worden meestal weergegeven in relatie tot leeftijdsdoelgroepen, bepaalde gebieden of interesses van gebruikers. Om een negatieve omgeving voor hun merken te voorkomen, zijn adverteerders er vooral op aangewezen dat X haatzaaiende uitingen consequent van het platform weert  en verwijderd.

X baas belooft 'neutralere' omgeving
Sinds Musk Twitter een jaar geleden kocht, hebben veel bedrijven het platform verlaten of hebben uitgaven beperkt. Musk heeft bij verschillende gelegenheden gezegd dat de advertentie-inkomsten nog maar ongeveer de helft zijn van wat het was toen hij Twitter kocht.

Het hoofd van X, Linda Yaccarino, die recent door Musk is aangesteld, beloofde adverterende klanten een 'neutralere' omgeving. Musk vertegenwoordigt de politieke standpunten van Amerikaans rechts en beschuldigde het voormalige management van Twitter ervan deze te hebben onderdrukt. Hij beloofde meer vrijheid van meningsuiting - alle uitspraken die niet in strijd waren met de wet zouden moeten worden toegestaan. Tegelijkertijd ontsloeg hij de Twitter-teams die verantwoordelijk waren voor het verwijderen van haatzaaiende uitspraken.

Musk verspreidt antisemitische theorieën
De X-eigenaar zorgde zelf voor nieuwe ophef: Hij onderschreef een post waarin een antisemitische samenzweringstheorie werd verspreid. Er stond onder andere in dat "haat tegen witte mensen" werd verspreid door Joden. Musk schreef woensdag onder het bericht dat het bericht de "werkelijke waarheid" bevatte. Musk voegde er later aan toe dat hij verwees naar "sommige groepen" zoals de Joodse organisatie Anti-Defamation League (ADL), die "de facto anti-blank racisme en anti-Aziatisch racisme" zouden verspreiden.

In verdere verklaringen benadrukte Musk dat hij gelooft dat er een probleem is met racisme tegen blanken. ADL CEO Jonathan Greenblatt schreef op X over de opmerkingen van Musk dat het "onmiskenbaar gevaarlijk" is wanneer iemand zijn invloed gebruikt om antisemitische theorieën te bevestigen en te verspreiden.

Musk heeft meer dan 160 miljoen volgers op X. Na eerdere kritiek had hij benadrukt dat hij geen antisemitische opvattingen had. Yaccarino schreef donderdag op X dat discriminatie van alle kanten gewoon moet stoppen.

De Amerikaanse investeerder Ross Gerber vroeg zich af welke gevolgen Musks acties zouden hebben voor de elektrische autofabrikant Tesla, die hij leidt. Musk handelt niet in het belang van Tesla, bekritiseerde Gerber op CNBC. "Hij vernietigt alles wat hij heeft opgebouwd" en beschadigt de reputatie van de autofabrikant. Zelf zal hij volgend jaar zijn Tesla Model Y vervangen door een voertuig van concurrent Rivian - "en ik weet zeker dat de rest van Los Angeles hetzelfde zal doen".