Victoria's Secret wil weer winst, dus gaat voor sexy en body positivity

Victoria's Secret gaat afscheid nemen van haar feministische make-over van de afgelopen jaren omdat deze niet heeft geleid tot zakelijk succes.

Sinds het merk besloot om af te stappen van haar 'hypergeseksualiseerde' imago - zoals BusinessOfFashion.com het beschreef in een recent artikel - heeft Victoria's Secret haar inkomsten aanzienlijk zien dalen.

Daarom heeft het merk geprobeerd zichzelf te vernieuwen en de 'sexyness' terug te brengen, aldus het lingeriemerk. Cathaleen Chen meldde dat de pogingen van het merk om inclusiviteit te promoten - waaronder het inhuren van profvoetbalster Megan Rapinoe (LGBTQ), evenals het wegdoen van de wereldberoemde "Angels" supermodellen - "gunstige kritieken van online critici opleverden, maar dat niet liet zien in de verkopen".

Volgens de cijfers is de verwachte omzet van het lingeriemerk voor 2023 $6,2 miljard, wat 5% lager is dan vorig jaar en zelfs lager dan 2020, toen de omzet van het merk $7,5 miljard bedroeg. Chief executive Martin Waters gaf naar verluidt ook toe dat de inclusiviteitsinitiatieven niet winstgevend waren voor het bedrijf.

Chen merkte op dat de poging van het lingeriebedrijf om de financiële aderlating die body-positive marketing veroorzaakte te stoppen, bestond uit het inkrimpen van de showformule en het combineren van de sexy uitstraling waar het merk beroemd om was geworden met enkele van de meer inclusieve initiatieven.

Ze beschreef de Victoria's Secret: The Tour '23 als een show "als een combi van de aantrekkingskracht uit de hoogtijdagen van het lingermerk en inclusiviteit."

Victoria's Secret en Pink brand president Greg Unis vatte deze nieuwe richting voor het bedrijf samen door investeerders naar verluidt te vertellen: "Seksualiteit kan inclusief zijn." Hij legde uit dat "Seksualiteit onze klanten plezierige ervaringen geeft en dat is waar we ons op richten."