Dixon wint chaotische laatste IndyCar-race van het jaar, Van Kalmthout kansloos na tik

Voor de liefhebber keren we nog even terug naar de zondagavond, want op het circuit van Laguna Seca werd de zeventiende en laatste race van het seizoen in de IndyCar Series verreden. Dat werd een uiterst chaotische vertoning, men had vooral moeite met de vele herstarts.

Poleposition was voor Felix Rosenqvist, met Scott McLaughlin naast zich. Op rij twee stonden Christian Lundgaard en Josef Newgarden, voor kampioen Alex Palou en Rinus van Kalmthout, met verder ook Will Power, Romain Grosjean, Pato O'Ward en Graham Rahal in de top-10 op de grid.

Al in bocht één ging het fout: Lundgaard ging de mist in en tikte McLaughlin de baan af, waardoor ook Newgarden bijna in het grind terecht kwam. Dat kwam hij een seconde later alsnog, via een schuiver van onder meer Jüri Vips en Graham Rahal. Van Kalmthout ontsnapte in bocht één...maar niet bij het uitkomen van de bocht: hij werd vanaf de zijkant in de rondte getikt, spinde en zag hoe zijn motor afsloeg.

Na een paar ronden achter de safety car konden we door met Rosenqvist, Palou, Power, O'Ward en Scott Dixon voorop. Het duurde niet lang tot we weer een caution kregen, want Newgarden spinde, terwijl er voorin hevig werd gevochten: Palou had de leiding overgenomen met een agressieve inhaalactie, Power dook ook langs Rosenqvist en O'Ward, Dixon en Herta sloten aan.

Dixon zakte na de herstart snel weg met een drivethroughpenalty, vermoedelijk doordat hij door Colton Herta tegen Van Kalmthout aan werd geduwd - Herta ontsnapte aan een straf. Rosenqvist was op bijna een derde van de race de eerste van de toppers die een pitstop kwamen maken, O'Ward volgde een ronde later, maar ondertussen ging het fout bij Rosenqvist: 'Ericsson hit me' was dit keer een terechte uitspraak, want de ene Zweed tikte de voor de overwinning strijdende andere Zweed in de rondte.

Een caution was een feit en Palou was ondertussen precies op tijd binnengekomen voor een pitstop onder geel, terwijl Rosenqvist stil kwam te vallen in de grindbak - Ericsson werd op gang geduwd. Na nog eens een paar ronden safety car konden we opnieuw door, dit keer met Palou, O'Ward en de op een alternatieve strategie voorlopig naar voren gekomen Lundgaard in de top-3.

Gedoe in het middenveld zorgde al vóór bocht één voor een nieuwe caution, waarbij Lundgaard toch maar een pitstop kwam maken. Romain Grosjean nam zo zijn derde plek in bij de herstart, maar werd gepasseerd door Agustin Canapino en kwam niet veel later nieuwe banden halen.

Minder dan veertig ronden voor het einde kwam O'Ward vanaf plek twee binnen op het moment dat David Malukas en Devlin Defrancesco in de grindbak stonden: caution en dus met mazzel getimed voor O'Ward. Die pakte zo ook de leiding voor de herstart, waar hij Marcus Armstrong, Dixon en Herta achter zich had - Palou was teruggevallen naar de vijftiende plek door zijn minder gelukkig getimede stop.

Ook nu ging het nog voor de start alweer fout, dit keer met Santino Ferrucci en Tom Blomqvist: caution. Een groot deel van het veld kwam gelijk weer binnen vanachter de safety car, maar onder meer O'Ward, Rossi en Grosjean bleven buiten met nog dertig ronden te gaan, hopende dat ze de race uit zouden kunnen rijden.

Met die top-3 werd de volgende poging tot een herstart gedaan, wederom zonder succes: dit keer waren Armstrong en Ericsson de sjaak. Vanuit de top-4 kwamen Ryan Hunter-Reay en Rossi toch nieuwe banden halen, met ruim twintig ronden op de teller konden we door met O'Ward, Grosjean en zowaar Defrancesco voorop.

De herstart verliep zowaar goed en Grosjean wist zelfs O'Ward te verschalken voor de leiding, terwijl Dixon zich naar plek drie knokte. Het succes duurde niet al te lang, want na krap twee ronden gleed Herta de grindbak in na een duel met Helio Castroneves: caution.

Grosjean en O'Ward kwamen dit keer wel binnen voor hun laatste stop, waardoor Dixon opschoof naar plek één, voor McLaughlin en Callum Ilott - de race ging werkelijk alle kanten op. Dixon en McLaughlin reden voorop bij de herstart, waar O'Ward en Grosjean het mochten doen vanaf de dertiende en veertiende positie.

Dixon en McLaughlin hielden keurig stand, Palou en Power knokten zich naar de derde en vierde plek. Dixon wist het zowaar af te maken na een uiterst chaotische race, waarmee Laguna Seca het 26e circuit werd waarop de legende een overwinning pakte. McLaughlin werd tweede, voor Palou en Power, die voor het eerst sinds 2006 géén zege boekte gedurende het seizoen. Van Kalmthout werd uiteindelijk achttiende en eindigde het kampioenschap op plek veertien.