NASCAR-coureur Elliott wint eindelijk weer na felle race Texas

Voor de liefhebber keren we zoals wel vaker weer even terug naar de zondagavond. Op de Texas Motor Speedway werd geracet in de NASCAR Cup Series en dat werd een heerlijke race, vol felle strijd én een flinke dosis incidenten.

Poleposition was voor Kyle Larson, met Ty Gibbs naast zich. Christopher Bell en Tyler Reddick vertrokken vanaf de tweede rij, voor Chase Briscoe, William Byron, Ryan Blaney, Austin Cindric, Martin Truex en Bubba Wallace. De race kabbelde rustig voort, tot legende Jimmie Johnson in een zeldzaam optreden spinde.

Bijna iedereen had kort daarvoor een pitstop gemaakt, behalve Chase Elliott en Todd Gilliland, die zo onder geel hun stop konden maken en weinig verloren. Gibbs zakte tijdens een pitstop flink terug, nadat hij even niet op gang kwam bij het wegrijden. Met Bell en Larson voorop konden we door en het was Larson die naar de stagewinst reed, voor Bell, Denny Hamlin en Reddick.

De boel werd wat opgeschud door het maken van wel of geen pitstop, waardoor Blaney en nota bene Austin Hill bij de herstart voorop reden. De volgende caution was al snel een feit: Bell ging de muur in, waarna Alex Bowman in een ontwijkpoging spinde en geraakt werd door John Hunter Nemechek.

Een schuiver van Carson Hocevar zorgde voor een nieuwe caution, waarin het fout ging voor Larson: zijn rechterachterwiel liep er zomaar af, waardoor hij een pitstop moest maken én twee ronden straf kreeg. Het duurde niet lang voor we door konden, maar dit keer duurde het nog korter: Josh Berry spinde en de volgende caution was alweer een feit, maar dit keer konden we ook rap weer door.

Halverwege de race ging Berry nog maar eens in de fout, dit keer ging hij flink de muur in. Het gros van het veld kwam weer een stop maken, maar onder meer Ross Chastain en Michael McDowell bleven buiten. Dat ging echter ook niet goed: al na amper een ronde raakte McDowell zijn auto kwijt en ging hij stevig de muur in.

Na die caution kon de stage dan eindelijk normaal uit worden gereden, de stagewinst ging daarbij naar Chastain, voor Wallace, Blaney, Erik Jones en Briscoe. Niet iedereen kwam binnen tijdens de caution en met Briscoe, Wallace, de terug naar voren gekomen Gibbs en Harrison Burton voorop konden de laatste kleine honderd ronden beginnen.

Na amper een ronde raakten Wallace en Briscoe met elkaar in de clinch: de schade viel mee, maar beiden liepen de nodige averij op. Kort na de herstart zorgde Blaney met een schuiver voor nog een caution, maar daarna konden we dan echt weer even door, dit keer met Reddick en Hamlin vooraan.

Reddick had de touwtjes stevig in handen en ging met ruim zes seconden voorsprong aan de leiding, maar met ruim vijftig ronden te gaan mislukte zijn pitstop behoorlijk. Niet veel later ging het weer fout voor Nemechek, die spinde en voor een caution zorgde. Dat was prima voor de top-12 in de race, want die waren nog niet gestopt en kregen nu een goede kans om dat zonder 'schade' te doen.

Met nogmaals Reddick en Hamlin voorop werd het groen ruim dertig ronden voor het einde weer gezwaaid, maar Elliott kwam er in één bocht voorbij naar de leiding. Na een paar ronden werd hij aangevallen door Hamlin, wat een prachtig duel opleverde....tot Stenhouse in de rondte ging en voor een nieuwe caution zorgde.

Met nog minder dan tien ronden te rijden kwam het veld weer op gang, Hamlin, Elliott en Brad Keselowski voorop, maar na nog niet één volle bocht ging Larson in de rondte en kregen we wéér een caution. Dit keer werd het groen gezwaaid met twee ronden op de teller, Elliott, Hamlin, Chastain en Keselowski voerden het veld aan.

Er was nog niet één ronde compleet of het ging weer fout, dit keer helemaal vooraan: Hamlin kwam in de vuile lucht van Elliott terecht en spinde de muur in. Dit keer kregen we een overtime, met Elliott en Chastain voorop, maar wéér ging het niet goed: binnen een paar tellen ging Burton in de rondte, dus volgde weer een caution.

Tijdens de caution kreeg leider Elliott te horen dat hij moest sparen, wat er vermoedelijk op duidde dat het krap werd wat betreft brandstof. Na een paar minuten volgde een nieuwe poging en dit keer kwam men wél door de eerste herstartronde. In de slotronde tikte Byron de op plek twee rijdende Chastain de muur in, wat voor een caution zorgde. Elliott reed op dat moment aan de leiding en hij pakte eindelijk weer eens een overwinning, zijn eerste sinds het najaar van 2022.