Boodschappen lijken niet meer in prijs te stijgen, groente zelfs iets goedkoper

Data- en onderzoeksbedrijf Hiiper concludeert dat de trend van voortdurend stijgende prijzen in supermarkten tot een einde is gekomen. Op verzoek van de NOS heeft het bureau een nieuwe analyse gemaakt van supermarktprijzen en kassabonnen.

In vergelijking met maart zijn consumenten nu goedkoper uit bij de kassa voor veel producten. Er lijkt echter geen teken te zijn dat de prijzen op lange termijn terugkeren naar het niveau van vóór de stijgende inflatie. “In totaal betalen consumenten nog steeds meer dan 11 procent voor hun boodschappen dan vorig jaar”, zegt Joep Smeets, directeur van Hiiper.

Voor het onderzoek zijn opnieuw de prijzen van producten bekeken, waarbij dagelijkse boodschappen meer gewicht hebben gekregen dan producten die minder vaak worden gekocht. Uit het onderzoek blijkt dat twee maanden geleden alleen komkommers, aardbeien, aubergines en meloenen goedkoper waren in vergelijking met een jaar geleden.

De prijzen voor groenten en fruit zijn nog dalende. Momenteel is een komkommer zo'n 10 procent goedkoper dan een jaar geleden. Vergeleken met maart dit jaar is de prijs van een komkommer met 34 procent gedaald. Tomaten, broccoli en bananen zijn echter nog steeds duurder dan een jaar geleden, en dit wordt slechts gedeeltelijk veroorzaakt door seizoenseffecten. Zuivel, kaas en eieren zijn 3 procent goedkoper dan in maart.

Diepvriesproducten zijn 16 procent duurder dan een jaar geleden. Hetzelfde geldt voor koek en chocolade, wat waarschijnlijk het gevolg is van de hoge prijzen van cacao en suiker. 

Een aantal supermarkten promoten momenteel meer hun huismerken.