'Verlies NS door wanbeleid'

Het miljoenenverlies van de NS over het eerste halfjaar van 2023 wijst op slecht management. Dat stelt de Maatschappij Voor Beter OV. De NS maakte bekend dat een verlies van 26 miljoen Euro is geleden, maar verzwijgt dat dat verlies mede komt door de exorbitante loonstijging waartoe de NS-directie zich heeft laten verleiden.

De reizigersaantallen bij de NS zijn nog altijd lager dan voor corona. Op een gemiddelde werkdag nemen nu 1,1 miljoen reizigers de trein. Voor corona waren dat er nog 1,3 miljoen. Deze afname ligt in lijn met de inkrimping van de dienstregeling, dus de financiële schade door dat reizigersverlies valt erg mee. Daarnaast zijn de ingekrompen dienstregeling, de beroerde betrouwbaarheid en de veelal te korte treinen belangrijke redenen voor het wegblijven van reizigers. Het verliescijfer over het eerste halfjaar is geflatteerd doordat de openstaande vacatures uiteraard ook leiden tot minder loonkosten.

Voor Beter OV-voorzitter Rikus Spithorst: “Naast het wegblijven van reizigers en het steeds verder toenemende percentage zwartrijders doordat er nauwelijks kaartcontrole door de conducteurs wordt gedaan, worden de financiële problemen van de NS met name ook veroorzaakt door de exorbitante salarisstijgingen waartoe de NS-top zich door chantage van de vakbonden gedwongen heeft gevoeld. Het is onbestaanbaar dat een noodlijdend bedrijf de lonen van het personeel zo ruimhartig heeft verhoogd. De reizigers merken de gevolgen van dit wanbeleid door de kaalslag in de dienstregeling, die de NS ook voor volgend jaar heeft aangekondigd. Puur wanbeleid dus.”