Brandend vrachtschip drijft richting Terschelling, 3.783 auto's aan boord

Het brandende vrachtschip Fremantle Highway drijft vanwege de wind en de stroming in westelijke richting en ligt nu zo'n 16 kilometer ten noorden van Terschelling. Dat meldt de Kustwacht. Het schip kan nog niet worden weggesleept omdat de brand aan boord nog niet uit is.

De reddingswerkers hebben de koeling van het brandende vrachtschip 'Fremantle Highway' voor de Nederlandse kust voorlopig gestopt. Het gevaar is te groot dat er te veel zeewater in het schip komt, aldus de kustwacht. Dit kan het vrachtschip instabiel maken. Blusboten hadden de zijkanten van het schip gekoeld met zeewater. Er was ook een Duitse blusboot bij betrokken.

Na ruim 24 uur is de brand aan boord nog steeds niet onder controle en dreigen de bluswerkzaamheden dagen te gaan duren. Bergingsexperts wachten nu tot de temperaturen op het schip dalen. Alleen dan kunnen de specialisten aan boord.

De Kustwacht heeft herhaaldelijk benadrukt dat het betreden van het vrachtschip nog niet mogelijk is. Enerzijds zijn de risico's verbonden aan de brand in het schip niet goed in te schatten. Aan de andere kant is het vrachtschip nog niet gestabiliseerd waardoor een blusoperatie aan boord momenteel niet mogelijk is.

Ondertussen geeft opgenomen radioverkeer van de hulpdiensten informatie over de oorsprong van de brand. "De brand is ontstaan in de accu van een elektrische auto", zeiden reddingswerkers woensdagavond nadat ze contact hadden gehad met de gezagvoerder. RTL heeft donderdag delen van het radioverkeer op haar website gepubliceerd. In het radioverkeer klinkt: "Het lijkt erop dat er ook een elektrische auto is ontploft."

Als dat het geval zou zijn, zou het bluswerk nog moeilijker kunnen worden, omdat brandende e-auto's moeilijker te blussen zijn dan voertuigen met conventionele aandrijvingen, zegt Markus Engelhaaf, ongevallenonderzoeker bij Dekra. 

Zoals de rederij nu bekend heeft gemaakt, zijn er meer voertuigen aan boord dan aanvankelijk bekend was. Een woordvoerder van de Japanse rederij Kawasaki Kisen Kaisha vertelde aan persbureau dpa in Tokio dat het vrachtschip was beladen met 3.783 auto's. De Nederlandse kustwacht had eerder gesproken over 2857 auto's, waarvan 25 elektrische auto's.

Het vrachtschip is woensdag zo'n 27 kilometer voor het Waddeneiland Ameland in brand gevlogen. Het schip is vannacht iets naar het westen afgedreven en ligt nu zo'n 16 kilometer ten noorden van het naburige eiland Terschelling, zei de kustwacht in de ochtend.

Aanvankelijk probeerden de 23 bemanningsleden aan boord zelf de brand te blussen, maar tevergeefs. Ze werden per helikopter en reddingsschip van boord gehaald. Sommigen waren overboord gesprongen en uit zee gered. Een bemanningslid overleed aan boord van een reddingsschip en verschillende andere bemanningsleden raakten gewond.

Bij milieuorganisaties groeien de zorgen over een ramp in de Waddenzee, die op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Als olie en de auto's aan boord in het water komen, kunnen de zee en de kusten vervuild raken. Volgens het Duitse Ministerie van Milieu heeft de 'Fremantle Highway' 1600 ton zware stookolie en 200 ton scheepsdiesel aan boord.   

De Fremantle Highway is een roll-on/roll-offschip. Sinds 1953 zijn zeker 41 van dit soort schepen betrokken geweest bij ongelukken met vele doden als gevolg

De brand aan boord van het de Fremantle Highway toont de keerzijde van het grote transporten per zeevracht, en hoe kwetsbaar de zee is bij een ongeval als dit. Het is volgens velen na het verliezen van 342 containers door MSC Zoe opnieuw een drama voor de Waddenzee.

Bekijk hieronder filmbeelden van een ander 'roll-on / roll-off' schip, de Grande America, die afbrandde en zonk in 2019: