'Consument de dupe van blijvend stijgende horecaprijzen'

De horeca wordt steeds duurder als gevolg van toenemende kosten. Zo zijn de personeelskosten door recente loonsverhogingen gestegen. Restaurants en cafés ontkomen er dit jaar dan ook niet aan de prijzen voor de gast verder te verhogen. De prijzen stijgen naar verwachting met gemiddeld 4 procent ten opzichte van vorig jaar.

In het eerste kwartaal van 2023 werden voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken gemiddeld genomen 18 procent duurder. De prijs van bier steeg in diezelfde periode met 10 procent. Restaurant- en caféhouders verhoogden hun prijzen in het eerste kwartaal 2023 met gemiddeld 10 procent.

De horeca zal ook dit jaar de hogere kosten grotendeels moeten blijven doorberekenen aan de gast om marge over te houden. Er is naast de ondernemersbeloning namelijk ook geld nodig om te kunnen investeren in bijvoorbeeld het up-to-date houden van de zaak en de tijdens de coronacrisis opgebouwde belastingschulden af te lossen.

De winstgevendheid van restaurants en cafés staat al langere tijd onder druk vanwege de sterke concurrentie in de afgelopen jaren door de forse groei van het aantal horecazaken en verplichte sluitingen tijdens de coronapandemie.

Ondernemers kunnen de kostenstijgingen zo laag mogelijk houden door kritisch naar de kosten te kijken. Bij de inkoop kan worden bespaard door gericht en efficiënt te plannen waar en wanneer wordt ingekocht zodat de ondernemers niet te veel betalen en minder voedsel wordt verspild. Energiekosten kunnen worden verlaagd door te investeren in energie-efficiënte apparatuur, zoals LED-verlichting of energiezuinige koel- en vriesapparatuur. Andere mogelijkheden voor kostenbesparing zijn om gasten met QR-codes te laten bestellen of de keuze op de menukaart te beperken.