Internet gaat los op logo Hillary

Zoals je vast wel weet, maakte Hillary Clinton zondag bekend dat ze president van de Verenigde Staten wil worden. Maar het logo dat haar kandidatuur ondersteunt, krijgt nogal wat kritiek.

Het logo bestaat uit een blauwe letter H, met een rode, naar rechts wijzende pijl erin. 'Welke basisschoolleerling heeft de ontwerpwedstrijd gewonnen?', vraagt iemand zich af. Weer een ander zegt: 'Het ziet eruit alsof het in MS Paint is gemaakt.' Nog een reactie: 'Het lijkt op een verkeersbord dat de weg wijst naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.'

Bewuste keuze?
Anderen vinden het te veel lijken op het logo van postbedrijf FedEx, of zien er zelfs de aanslagen van 11 september 2001 in: twee blauwe flats met een rood vliegtuig dat erin ramt. Er zijn ook deskundigen die denken dat Hillary bewust voor een pijl naar rechts heeft gekozen. Het zou duiden op een gematigde koers, in plaats van een progressieve, linkse opstelling.

Linda Fowler, professor in politieke wetenschappen, zegt: 'Misschien werkt dit wel. Ze heeft iedereen zover dat er alleen nog over haar logo wordt gepraat en niet over haar broekpakken en haar haarstijl.'

De Republikeinse kandidaat Rand Paul is meteen begonnen met de verkoop van 'all your favorite Hillary gear' via zijn webwinkel, waaronder een harde schijf en stickers met de tekst 'Liberty, not Hillary'. Er is ook creativiteit die iets positiever is ingestoken. Grafisch ontwerper Rick Wolff maakte op basis van de H een compleet alfabet. Het lettertype heet Hillary Bold.