NS komt gestrande reizigers tegemoet

Treinreizigers die vrijdagmiddag in de problemen kwamen door de brand bij Prorail die het treinverkeer platlegde, krijgen hun geld terug. Hoewel er geen formele regeling is heeft de NS besloten coulant om te gaan met schadeclaims, laat een woordvoerder weten.

Naast het treinkaartje kan ook tot vijftien euro worden geclaimd voor een maaltijd. Mensen die alternatief vervoer pakten op trajecten waar geen bussen reden, kunnen de kosten daarvoor vergoed krijgen. Dat kunnen taxikosten zijn, maar ook een kilometervergoeding voor mensen die zich met een auto lieten ophalen is mogelijk.

Reizigers moeten de originele facturen opsturen naar de NS. Er wordt per geval bekeken of de claim terecht is en of er wordt uitgekeerd. Hoelang dat gaat duren, is nog niet duidelijk.

Hoe groot de schade voor de NS is door het uitkeren van de vergoedingen, weet de woordvoerder niet. Of de rekening wordt doorgestuurd naar spoorbeheerder Prorail, waar de brand uitbrak, is nog niet bekend. "Voorop staat het ongemak voor de klant. Hoe we dit intern oplossen, moeten we nog zien."

Door de brand bij een verkeersleidingspost konden treinen in de omgeving van Utrecht niet meer worden aangestuurd. Duizenden mensen moesten ander vervoer zoeken. Ook zaterdag was het treinverkeer nog ernstig verstoord. Pas op zondag reden de treinen weer volgens het boekje.