Stakingen Frankrijk kosten 400 miljoen per dag

De protestacties en stakingen tegen de pensioenhervormingen in Frankrijk, die nu al zo'n twee weken aan de gang zijn, kosten de Franse economie dagelijks vierhonderd miljoen euro. Bovendien schaden de stakingen het imago van het land. Dat heeft de Franse minister van financiën Christine Lagarde maandag gezegd. Werknemers gingen maandag echter gewoon door met het blokkeren van olieraffinaderijen en vuilverbrandingsinstallaties.

Volgens Lagarde zijn op buitenlandse nieuwszenders voortdurend beelden te zien van de stakingen. "Er kunnen vraagtekens worden gezet bij de aantrekkelijkheid van het land als je dat soort beelden ziet", aldus de minister.

In Marseille, in het zuiden van Frankrijk, stapelt het huisvuil zich op. Ruim negenduizend ton afval dreigt er een gevaar voor de volksgezondheid te worden. De stad heeft inmiddels van de stakers geëist dat ze een deel van de rommel opruimen vanwege het gezondheidsrisico.

Ook in Parijs dreigt een vuilnisprobleem. Een grote huisvuilcentrale nabij de stad is gesloten. Het afval wordt momenteel naar andere centrales gestuurd, maar de stakers hopen dat ook hier het vuil zich opstapelt. "Als het lukt om Parijs op een zelfde punt te brengen als Marseille, bedekt met vuilnis, dan denk ik dat de situatie snel kan veranderen, omdat Parijs de etalage van Frankrijk is", aldus een vuilnisman.

In de haven van Marseille legden arbeiders eveneens het werk neer. Ze blokkeren schepen die proberen brandstof af te leveren. De blokkade van een brandstofdepot in de zuidelijke stad, die eerder maandag werd ingesteld, is na onderhandelingen met het regionale bestuur echter weer opgeheven.

De twaalf olieraffinaderijen in Frankrijk zijn al twee weken buiten bedrijf. De regering heeft een aantal raffinaderijen gedwongen reservevoorraden brandstof beschikbaar te maken, maar desondanks staat een op de vier benzinepompen in Frankrijk droog.

Een van de bedrijfstakken die veel last heeft van de staking bij de raffinaderijen is de transportsector. Nicolas Paulissen, vicevoorzitter van de Franse transportorganisatie FNTR, zei dat de sector veel geld misloopt door een 'explosie van kosten'. Hij zei dat het echter te vroeg was om harde cijfers te kunnen geven.

De demonstraties tegen de pensioenhervormingen hebben miljoenen mensen op de been gebracht. Bovendien blijkt uit peilingen dat een meerderheid van de bevolking achter de stakers staat. De Franse president Nicolas Sarkozy blijft echter bij zijn plannen voor de hervormingen. Hij is vastbesloten het systeem te hervormen, zodat ook de toekomstige generatie een pensioen kan krijgen en de staatsschuld wordt verminderd. De populariteit van Sarkozy heeft echter sterk te leiden onder de protesten: slechts 29 procent van bevolking is tevreden over haar president.