NS geeft geld terug aan gedupeerde reiziger

De Nederlandse Spoorwegen gaan toch geld teruggeven aan treinreizigers die door het winterweer grote vertragingen opliepen. Reizigersvereniging Rover meldt vandaag erg tevreden te zijn met dit besluit.

Vooral in de week voor kerst waren er erg veel problemen op het spoor nadat veel sneeuw was gevallen en werd reizigers drie dagen lang afgeraden met de trein te rijden. Eerder had de NS nog besloten treinreizigers die die dagen de dupe zijn geworden van vertragingen door het winterweer geen geld terug te geven.

De NS beriep zich hierbij op overmacht door sneeuwval. Rover kondigde daarop aan naar de geschillencommissie te stappen, waarna de NS deze week volgens de reizigersvereniging toch overstag ging. "Wij vonden toch dat we iets extra's moesten doen voor de gedupeerde reizigers", zegt een NS-woordvoerder.

De zegsvrouw ontkent overigens dat de NS eerst geen geld wilde teruggeven. "Wij hebben alleen lang nagedacht over hoe we de tegemoetkoming aan de reizigers wilden vormgeven."

Behalve verzoeken om geld terug te geven aan reizigers die grote vertragingen opliepen, gaat de NS ook kijken naar verzoeken van abonnementhouders. Het gaat dan om abonnementhouders die gemotiveerd aangeven dat zij een bepaalde reis wilden maken, die ze door het negatieve reisadvies niet hebben gemaakt.

Hoewel Rover erg tevreden is met deze coulance, wil de reizigersvereniging met het oog op de toekomst toch het beroep op overmacht nog aan de geschillencommissie voorleggen.

Rover spreekt overigens niet alleen lof uit over de coulance, maar ook over andere, al eerder getroffen maatregelen, zoals de aangekondigde grote investeringen in de winterbestendigheid van het materieel. "De spoorsector heeft deze winter een valse start gemaakt, maar NS is nu weer op de goede weg." De dienstregeling op het spoor is volgens Rover inmiddels weer grotendeels te vertrouwen.