Jaaroverzicht 2008: Autosport

Het sportjaar 2008 loopt weer ten einde. Daarom geeft FOK!sport een terugblik op de gebeurtenissen van dit jaar. Wie presteerden er goed en wie vielen er tegen? Iedere dag zullen er tot het einde van het jaar een of meerdere overzichten verschijnen. Dit is het jaaroverzicht van de belangrijkste autosportklasses. De Formule 1 volgt later deze week.

DTM

Het seizoen begon traditioneel op Hockenheim. Martin Tomczyck pakte de leiding vroeg in de race, maar Mattias Ekström bleek sterker tijdens de pitstops. Timo Scheider finishte als tweede. Op Oschersleben was Audi opnieuw sterk, met vier auto's vooraan de grid. Ekström kreeg technische problemen, waar Timo Scheider optimaal gebruik van maakte. Hij scoorde zijn eerste winst in zijn DTM-carrière.

Scheider startte van pole in Mugello, maar maakte een valse start en kreeg een drive-through-straf. Jamie Green ging aan de leiding en wist tot aan de finish Paul di Resta achter zich te houden. Kristensen was op de derde plaats de snelste Audi. Di Resta pakte op de Eurospeedway zijn eerste polepositie en terwijl hij ruim aan de leiding ging, wist Scheider Tomczyck en Ekström te verschalken voor de tweede plaats. De winst was voor Di Resta, die nog niet eerder een DTM-race had gewonnen. Scheider ging aan de leiding van het kampioenschap, drie punten voor Di Resta.

Op de claustrofobische Norisring hield Green zijn hoofd koel en reed van pole naar de winst, alhoewel hij bij zijn eerste pitstop nog wel de brandstoftank meenam. Di Resta werd uit de wedstrijd getikt door Spengler, terwijl hij op de tweede plaats reed. Ekström verremde zich in de laatste bocht, wat de derde plaats aan Scheider gaf. De Zweed ontkende achteraf dat hij teamorders had gevolgd. Albers viel in zijn thuisrace op Zandvoort al in de tweede ronde uit. Ekström domineerde de race, gevolgd door Scheider, die zijn puntenvoorsprong verstevigde.

Op de Nürburgring was het tijdens de trainingen drijfnat en een motregentje op een droge baan op zondag deed Audi besluiten Ekström en Scheider op regenbanden te laten starten. Het bleef echter verder droog en de Mercedessen op slicks waren veel sneller. Vlak voor de finish begon het echter alsnog te regenen, maar Bernd Schneider kon met zijn ervaring op slicks winnen. Scheider finishte vijfde, gevolgd door Ekström. Scheider startte van pole op Brands Hatch en had geen problemen met een snelle Di Resta achter zich. Een lichte regen zorgde ervoor dat bijna niemand nog een inhaalpoging waagde en Scheider kon naar zijn tweede overwinning van het seizoen rijden.

In Barcelona pakte Scheider direct de leiding van Bernd Schneider. Paul di Resta was dit keer echter geen partij voor de Duitser en Scheider reed de race veilig uit voor de punten. Ekström tikte in de laatste bocht Green van de baan, waarvoor hij na de race gediskwalificeerd werd. Met zeven punten voorsprong startte Scheider op de Hockenheimring vanaf de derde plaats, maar haalde direct poleman Ekström in voor de leiding. Hij reed makkelijk naar de winst, en zijn eerste DTM-titel. Vijfvoudig kampioen Bernd Schneider nam met een zesde plaats afscheid van de DTM.

WTCC

Het eerste raceweekend vond plaats in Curtiba, Brazilië. In de eerste race domineerden de Seats van Yvan Muller en Rydell direct. In de tweede race mocht Coronel van pole starten, maar hij verloor direct de leiding; Tarquini won de race. In Puebla in Mexico startte Jordi Gené vanaf de pole en leidde de gehele eerste race. De BMW's waren langzamer, maar de Seats hadden veel last van bandenslijtage. De tweede race leken die problemen aardig opgelost, want Seat was ijzersterk met de eerste vijf finishplaatsen voor het Spaanse merk, Tiago Monteiro voorop.

Op Valencia verscheen Honda met haar nieuwe Accord op de grid. Yvan Muller startte van pole voor de eerste race, maar had een slechte start en Tarquini en Monteiro mochten het in eerste instantie uitvechten, tot Rob Huff beiden inhaalde en de winst stal. Ook in de tweede race was Huff snel, maar hij kon Alain Menu net niet van de overwinning houden.

In Pau ging het al in de eerste ronde mis. Alex Zanardi tikte Menu in een spin waarbij de hele baan werd geblokkeerd. Na de herstart leidde Augusto Farfus tot aan de finish en scoorde de eerste winst van het seizoen voor BMW. Vlak voor de start van race twee openden de hemelsluizen zich en de natte baan zorgde voor een aantal moeilijke momenten. Andy Priaulx wist alles heel te houden en de race te winnen. In het kampioenschap ging Gabriele Tarquini echter nog steeds aan de leiding, gevolgd door Yvan Muller en Rickard Rydell.

In Brno bleek Zanardi de machtigste coureur. Hij haalde in de eerste race al snel zijn teamgenoot Porteiro in voor de leiding en won voor het eerst sinds 2006 een WTCC-race. Ook in de tweede race was de Italiaan snel, maar Tarquini bleek net te sterk, ondanks Zanardi's inhaalpogingen. De eerste race op Estoril zag een overwinning voor Rydell, maar in de tweede sessie won Monteiro voor het eerst een race in zijn thuisland.
Op Brands Hatch ging Farfus aan de leiding van de eerste race, maar hij moest met een flinke crash het strijdtoneel verlaten. Rob Huff leek de race te gaan winnen, maar verknalde zijn race door een ritje door de grindbak. Jorg Müller won uiteindelijk, waarbij hij de puntenleiding van Tarquini overnam. In de tweede race veroorzaakte Coronel een kettingreactie aan botsingen, die uiteindelijk Jordi Gené de race kostte. Menu won zijn tweede race van het seizoen.

In de eerste race op Oschersleben kregen Priaulx en Tarquini het met elkaar aan de stok, waarbij Priaulx uiteindelijk in de muur eindigde. In de tweede race ging het echter op grotere schaal mis en bijna het hele veld moest door de grindbak van de eerste bocht. Félix Porteiro wist de wagen heel te houden en te winnen. Yvan Muller had echter de leiding genomen in het klassement, op twee punten gevolgd door Tarquini. In Imola won Yvan Muller ook de eerste race, maar James Thompson stal de show door Alain Menu uit de weg te ruimen en een mooie derde plaats te veroveren. Bij de start van de tweede race liet Tarquini zijn wagen afslaan en de Seat werd geramd door Porteiro. Thompson vocht zich ondertussen naar de leiding en pakte Honda's eerste WTCC-overwinning.

Op Monza was Thompson het middelpunt van een massacrash in de eerste race. De titelkandidaten Muller en Tarquini vochten de leiding uit, waarbij Rydell de chicane afstak en Tarquini dwars zat. Muller won, Rydell werd bestraft. Ook de tweede race was een Seat-feestje, met Gené aan kop, die de winst op het einde aan Tarquini liet.

In Okayama regende het hard, wat Tarquini bijna de eerste race kostte. Rickard Rydell en Jorg Müller bevochten lange tijd de eerste plaats, waarbij de Zweed uiteindelijk won. Dat gaf het constructeurskampioenschap aan Seat. Voor de tweede race stond Coronol op de eerste startrij en besloot zijn voorbanden te vervangen door slicks. Op de opdrogende baan kreeg hij het aan de stok met Farfus, maar wist met kunst- en vliegwerk zijn eerste overwinning in de WTCC binnen te hengelen.

Voor de laatste race, op Macau, had Yvan Muller veertien punten voorsprong op Tarquini. Muller had in de eerste race een zwaar gevecht met Rydell, maar wist op de derde plaats Tarquini voor te blijven en de titel binnen te slepen. De tweede race was een spectaculair toetje op het seizoen. Thompson werd door Farfus de vangrail ingetikt en Tarquini ramde vol op een losgeraakt wiel van Farfus. Menu crashte in de laatste ronde en zo wist Huff de laatste race van 2008 te winnen.

Superleague Formula

De gloednieuwe raceserie Superleague Formula ging op 31 augustus van start op het circuit van Donington. De klasse wordt door teams gereden die uitkomen voor Europese voetbalclubs. In totaal kwamen in het eerste seizoen achttien clubs op de baan, bediend door tien professionele racestallen.

Ondanks wat kinderziektes rond de lengte van de wedstrijd en het opruimen van gecrashte wagens, waren de eerste twee races in Engeland een succes. In de stromende regen wonnen Davide Rigon en Borja García voor respectievelijk Beijing Guoan en Sevilla FC. Robert Doornbos, die voor AC Milan reed, blies in de eerste race zijn motor op en kon daardoor in de tweede wedstrijd niet starten. Yelmer Buurman scoorde voor PSV vierde en achtste plaatsen.

Op de Nürburgring was er wel Nederlands succes. Doornbos won de eerste race, Buurman werd tiende maar wist de tweede race te winnen. Doornbos moest door zijn winst de tweede sessie achteraan starten, maar kwam sterk terug naar een zesde plaats. Het Belgische Zolder werd een Chinees feestje. In de eerste race moest Beijing Guoan door een crash met Doornbos nog de winst aan Adrian Valles voor Liverpool laten, maar in de tweede race ging de overwinning wel naar Rigon. Debutant Paul Meijer scoorde in de eerste wedstrijd een podiumplaats voor Borussia, Yelmer Buurman haalde in de tweede race hetzelfde resultaat.

Paul Meijer liet in Estoril nog mooiere dingen zien. Meijer kwam ditmaal voor Al Ain FC uit en scoorde in eerste instantie nog een twaalfde plaats, maar boekte in race twee een klinkende overwinning. Doornbos pakte tweemaal een tweede plaats. Die tweede plaats herhaalde Doornbos op Vallelunga. Davide Rigon was echter opnieuw te sterk voor de rest van het veld. Yelmer Buurman zorgde in de tweede race voor het zesde podium op rij met een Nederlander.

In het laatste raceweekend van het seizoen, op Jerez, won Doornbos opnieuw een wedstrijd. Ook James Walker, voor Borussia wist een overwinning te boeken, maar een negende en derde plaats voor Davide Rigon waren genoeg om de titel binnen te slepen voor Beijing Guoan. PSV's Yelmer Buurman pakte de tweede plaats in de eindstand, gevolgd door AC Milan met Robert Doornbos.

IRL

2008 zag de hereniging van de Champcar World Series en de Indy Racing League. De IRL-kalender werd als basis genomen en aangevuld met Champcar-wedstrijden. Hetzelfde gold voor het deelnemersveld.
Scott Dixon begon het seizoen met een overwinning op Homestead. Hij had zijn winst te danken aan Tony Kanaan, die aan de leiding reed toen hij de gespinde E.J. Viso niet meer kon ontwijken. Op drie wielen probeerde Kanaan de finish te bereiken, maar vier ronden voor de finish werd de race herstart en moest Kanaan opgeven. Dan Wheldon pakte een opmerkelijke derde plaats, na achteraan te zijn gestart.

In St. Petersburg startte de race achter de pace car, terwijl de baan opdroogde na een hevige regenbui. In de wedstrijd crashten en spinden diverse coureurs, waaronder Graham Rahal, die werd geraakt door Will Power. Rahal kon echter doorrijden en na een kort maar heftig gevecht met Helio Castroneves wist Rahal zijn eerste Indycar-overwinning binnen te slepen. Hij was de jongste winnaar ooit en slechts de vierde coureur die direct zijn eerste Indycarrace wist te winnen.

Ook op de Twin Ring Motegi in Japan werd een record gevestigd: ditmaal de eerste vrouwelijke overwinning in een Indycar. Danica Patrick maakte handig gebruik van de vele neutralisaties en kon met een risicovolle pitstopstrategie Castroneves verslaan. Op dezelfde dag werd ook de laatste Champcar-race ooit verreden: op Long Beach was Will Power verreweg de sterkste. De Australiër leidde van start tot finish. Op de Kansas Speedway wist Dan Wheldon Tony Kanaan en Scott Dixon achter zich te houden. Het was Wheldon's eerste winst sinds april 2007.

De Indianapolis 500 zag een overwinning voor Scott Dixon. Hij was van pole gestart en reed meer dan de helft van de race aan de leiding. Opmerkelijk was de crash tussen Patrick en Briscoe. De twee kwamen elkaar tegen bij de pitsuitgang en een briesende Patrick moest door haar pitcrew worden tegengehouden bij de pits van Briscoe. Diezelfde Ryan Briscoe bleek de snelste op de Milwaukee Mile. De race finishte onder de gele vlag, nadat Vitor Meira bij een spectaculaire crash meters de lucht in werd gelanceerd. Scott Dixon verstevigde met een tweede plaats zijn leiding in het kampioenschap.

Ook de race op de Texas Motor Speedway eindigde onder een neutralisatie. Scott Dixon wist net op tijd de leiding te pakken en won. De race op Iowa Speedway was een prooi voor Dan Wheldon. Na veel gele vlaggen hield Wheldon Hideki Mutoh en Marco Andretti achter zich. Dixon werd vierde. In Richmond leek Marco Andretti op een overwinning af te rijden, maar toen tijdens zijn laatste pitstop de gele vlag werd getoond, verloor Andretti een ronde op de rest van het veld, dat op de baan was gebleven omdat er een regenbui dreigde. De regen bleef uit en Tony Kanaan kon na een veilige pitstop de leiding behouden en de race winnen.

Op Watkins Glen speelden de neutralisaties een nog belangrijkere rol. Bij een herstart crashten A.J. Foyt IV en Milka Duno al voor het bereiken van de startlijn. De herstart werd uitgesteld, maar bij de volgende poging verloor Scott Dixon de controle over zijn wagen. Ryan Hunter-Reay zag zijn kans schoon en kon door een goed geplande stop vol het gevecht aan voor de winst, dat hij won. Het was de eerste overwinning voor de Amerikaan. Met Dixon in de muur deed Kanaan met een derde plaats goede zaken in het kampioenschap.
De race in Nashville werd dertig ronden voor de finish afgebroken door hevige neerslag. Dixon had gewacht met zijn laatste pitstop en haalde de overwinning op de laatste druppels brandstof binnen. Castroneves, die het grootste deel van de wedstrijd had geleid, had die gok niet durven nemen en finishte derde.

Mid-Ohio ging opnieuw naar Ryan Briscoe, die de smaak nu te pakken begon te krijgen. Castroneves en Dixon hielden de schade in het kampioenschap beperkt door tweede en derde te finishen. Briscoe pakte ook in Edmonton in eerste instantie de leiding, maar hij werd door een achterblijver van de baan getikt. Castroneves leek op de winst af te gaan, maar verremde zich en werd gepasseerd door Dixon. Laatstgenoemde won ook in Kentucky, nadat Castroneves in de laatste bocht van de laatste ronde zonder brandstof kwam te staan.

Een race later, op de Infeneon Raceway, pakte Castroneves eindelijk de eerste overwinning van het seizoen. Dixon finishte op een eenzame twaalfde plaats, wat de titelstrijd een hernieuwde impuls gaf.
In Detroit pakte Justin Wilson een controversiële overwinning. Castroneves lag aan de leiding en werd aangevallen door Wilson. Castroneves blokte de Brit, wat hem op een straf kwam te staan. Hij moest Wilson voor laten gaan en kon de leiding niet meer terugpakken. De laatste race om het kampioenschap werd verreden op de Chicagoland Speedway. Castroneves was, opnieuw na een straf, achteraan het veld gestart, maar wist in een geweldige race de leiding te bereiken. In een fotofinish bleef hij Dixon voor, die wel tot kampioen werd gekroond.

NASCAR

De NASCAR Chase for the Sprint Cup werd dit jaar gewonnen door Jimmie Johnson. Bij de eerste grote race van het seizoen, de Daytona 500, finishte Johnson slechts 27e, en hij had een slechte start van het seizoen. Pas in april, in Phoenix, won Johnson zijn eerste race van het seizoen. Een serie podiumplaatsen en drie overwinningen in de zomermaanden gaven hem toegang tot de Chase, waar hij drie races won. Met een voorsprong van 69 punten kon hij zijn titel uit 2007 prolongeren. Het NASCAR-seizoen kende een aantal grote crashes. De zwaarste was wel die van Michael McDowell, die tijdens de kwalificatie op de Texas Motor Speedway minstens acht keer over de kop ging. Opvallend was ook de race op Indianapolis: tot elf maal toe werd de race geneutraliseerd omdat de banden van de wagens te hard sleten. Controversie ontstond in augustus op de korte racebaan van Bristol. Carl Edwards tikte Kyle Busch, die aan de leiding reed, aan en won zelf de race. Busch' wraak kwam na de finish toen hij Edwards van de baan probeerde te rammen.

OVERIG

- De GP2 Series ging naar Giorgio Pantano voor Racing Engineering.
- Nico Hülkenberg pakte een dominante titel in de Formula Three Euroseries.
- In de Japanse Formule 3 won de Nederlander Carlo van Dam de titel.
- De 24 uur van Le Mans ging naar het team van Allan McNish, Rinaldo Capello en Tom Kristensen voor Audi Sport North America.
- Alexandre Prémat en Mike Rockenfeller wonnen voor Audi Sport Team Joest de titel in de Le Mans Series.
- De American Le Mans Series werd gewonnen door Marco Werner en Lucas Luhr voor Audi Sport North America.
- Kampioen bij de British Touring Car Championship was de Italiaan Fabrizio Giovanardi.
- De Australische V8 Supercar Championship Series ging naar Jamie Whincup in een Ford.
- Sébastien Loeb won voor de vijfde keer op rij het World Rally Championship voor Citroën.
- De Dakar Rally van 2008 werd een dag voor de start afgelast. Er was gevaar voor een terroristische aanval op de deelnemers en de organisatie wilde geen risico lopen.

Submitter:  Bron: FOK!sport