"F.E.A.R.-uitbreidingen waren niet goed voor de franchise"

F.E.A.R. was een goed ontvangen spel met wat mindere uitbreidingen en ook een minder goed ontvangen console-port. Deze waren allemaal niet gemaakt door Monolith, de developers van het origineel, en hebben volgens Dave Matthews, hoofd art bij F.E.A.R. 2: Project Origin, de serie aardig wat fans gekost.

Niet alleen hebben de relatief slechte ports en uitbreidingen de serie wat fans gekost, ze hebben het verhaal ook een richting op laten gaan waar Monolith zelf niet achter stond. Om dit op te lossen gaan ze er voor F.E.A.R. 2: Project Origin van uit dat de uitbreidingen in een alternatief universum plaats vonden.

[TimeGate] took the story in a direction that we didn't intend. We look at Extraction Point and Perseus Mandate as an alternate universe, a 'what could have been', and because of that it doesn't necessarily diminish the story that we were trying to tell. F.E.A.R. was about Alma, F.E.A.R. 2 is about Alma, and we wanted to continue the story the way we originally intended.

Problemen met de console-port zullen volgens Matthews niet voorkomen met F.E.A.R. 2 omdat er geen gebruik wordt gemaakt van een hoofdplatform. Alle drie de versies van de game (PC, Xbox 360 en PlayStation 3) worden tegelijkertijd ontwikkeld en er wordt gericht om een zo gelijk mogelijke ervaring op alle platformen neer te zetten.


F.E.A.R. 2 springt naar je toe deze februari!

F.E.A.R. 2: Project Origin wordt 13 februari verwacht op de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.