'Sponsoring verleidt jeugd tot drinken'

De drankindustrie wordt beperkt in de mogelijkheden om via reclame jongeren te bereiken, maar doet dat volop door sportsponsoring. Dat meldt STAP, een instituut dat strijdt tegen alcoholmisbruik, na een onderzoek.

Een kwart van de grote sportevenementen is mede afhankelijk van sponsorgelden van de drankindustrie, en veel van die evenementen zijn populair bij jongeren.

Volgens STAP vervroegt alcoholreclame de leeftijd waarop jongeren beginnen met drinken. Vorig jaar waren er meer dan 474 sportevenementen met meer dan vijfduizend bezoekers en daarvan werden er 107 gesponsord door de alcoholindustrie, vooral bierbrouwers.

STAP noemt niet alleen duidelijke voorbeelden als Heineken Champions League, Bavaria City Racing of Amstel Gold Race, maar ook de Sneekweek, die gesponsord wordt door Sonnema Beerenburg.

De organisatie wijst erop dat in Frankrijk het sponsoren van sport door de drankindustrie verboden is, en dat in Engeland het Koninklijk College van Artsen pleit voor zo'n verbod.

'Alcohol en sport moeten niet samen'  (foto: ANP)