[Tour] Chûte

De eindstreep was niet meer veraf
En Chavanel had weer een plan
Hij demarreerde als een haas
Maar aan de eindstreep won Sagan

Het was een erg leuke etappe.
Ik was eerst zelf zo’n zeventig kilometer gaan fietsen op mijn van Rossum. Ik wist dan ook nog niets toen ik de televisie aanzette en dus keek ik verbaasd naar het scherm toen de kopgroep in beeld kwam. Daar had je die verdraaide Moorkop weer in zijn bollentrui. Wat een vent. Hij fietst zich elke dag uit de naad voor een paar puntjes en straks als de echte bergen beginnen komt er een renner die hem met één berg van de eerste categorie van zijn bollen berooft.
Er was nog iets opvallends. Op een gegeven moment zeiden Herbert en Maarten wel een paar minuten lang niets onzinnigs. Maar al snel bleek dat het commentaar gewoon was weggevallen. Mag ik eens iets vragen aan de lezers? Zijn er onder jullie echt mensen die de Tour met een kaart op schoot volgen en daarom graag willen weten op welke departementale weg de renners zich bevinden?
Maar goed, ik wil niet te veel zeuren, want daarvoor was de etappe te leuk. Op een gegeven moment reden er allerlei renners tussen de volgauto’s. Tot dan toe waren dat alleen de renners uit de ziekenboeg. Louis Leon Sanchez, Tony Martin, Marcel Kittel en Brice Feillu bijvoorbeeld. Opeens zag ik echter ook Hesjedal tussen de auto’s en Vinokourov. En zij waren niet de enigen. Blijkbaar was er een valpartij geweest, maar die was niet in beeld gebracht en kwam daarna ook niet meer in beeld. Meestal krijg je talloze herhalingen, maar nu niet.
Voor die tijd was de tussensprint het leukste. Cavendish was weer eens boos op iemand die hem licht had gehinderd. En wie was dat? Kenny van Hummel. Wat een pummel die van Hummel. Cav liet zich weer eens van zijn slechtste kant zien.
Maar ook na die valpartij die niet in beeld was, bleef het onrustig in het peloton. Steeds zag je weer andere bekende renners achter het peloton bungelen. En op een gegeven moment reed een hele kudde op achterstand en daarbij was ook Thomas Voeckler. Ach, wat vond ik dat nu jammer. En het werd nog gekker. Ga je voorin rijden om de valpartijen te vermijden, vallen ze zomaar voorin.
Ondertussen was die gekke kopgroep met Moorkop nog steeds niet ingerekend. Maar het bleek niet de Deen zelf te zijn die de sterkste was. Dat was Grivko. Die mag morgen het rode rugnummer dragen, denk ik.
De eindstreep kwam al in zicht toen Grivko werd ingerekend. Zelfs Basso reed in de laatste kilometers op kop. Dus het is wel duidelijk dat Nibali de nummer één is bij Liquigas. Of zou Basso het voor Sagan hebben gedaan? Want op die man staat in een sprint omhoog geen maat. Het is dat hij het in de echte bergen niet kan, anders zouden we te maken krijgen met een tweede Eddy Merckx. Sagan is trouwens wel een beetje een twijfelaar. Aan de eindstreep wist hij niet of hij nu aan het wielrennen was of aan het hardlopen. Die gekke bewegingen zullen we de komende jaren nog vaak zien.

De Nederlanders in de Tour.

Ik heb weer wat leuks van Kenny gezien. Hij won bijna de tussensprint. Het is dat Cavendish boos op hem was geworden omdat Kenny hem licht had gehinderd, anders had hij zeker gewonnen. Dan had Cav gewoon meegereden. Nu ging hij pas echt meesprinten toen hij kwaad werd op Kenny.
Verder zijn onze jongens er goed afgekomen, behalve Tjallingii, vermoed ik. Maar Mollema weer in de top tien, Poels twaalfde en Gesink achttiende. Niet slecht. Alle kopmannen dus in dezelfde tijd als Boasson Hagen. Dus geen achterstand. Ook Kruijswijk niet.

Om over na te denken: Christian Vande Valde

Morgen gaan de renners naar Rouen. Ze rijden dan in het eerste gedeelte van de etappe langs de kust van Normandië. Er zijn wel een paar bergjes van de vierde categorie in het parcours, maar daar zullen de renners niet veel last van hebben. Ze kunnen wel last hebben van de wind. Het is dus extra opletten voor de klassementsrenners. Ook voor onze jongens natuurlijk. Normaal gesproken zijn de Nederlandse renners in het voordeel als er waaiers worden geformeerd, maar ze hebben zich de laatste jaren nogal eens laten verrassen.
Kanshebbers op de Tourzege die zich wel laten verrassen hebben na de rit langs de kustlijn nog zo’n 120 kilometer om hun achterstand in te lopen als ze van de kust afbuigen richting Rouen. Is het echter westenwind, dan kan het ook zijn dat de wind schuin van achteren blijft komen. Normaal gesproken wordt het een massasprint. Cavendish dus?

Rouen is aankomstplaats morgen. Een zeer oude stad, die in de derde eeuw zelfs tot de belangrijkste steden van Frankrijk behoorde. De rivier de Seine heeft ervoor gezorgd dat Rouen een invloedrijke havenstad is geworden.
Rouen is ook lang een zeer belangrijke stad geweest voor de Engelsen. Vanuit Rouen beheersten ze het bezette gedeelte van Frankrijk. En we kennen de stad natuurlijk van Jeanne d’Arc, die daar op de brandstapel is gestorven.
Rouen heeft een prachtige kathedraal. Het is een Merovingische basiliek, die aan de apostelen Paulus en Petrus is gewijd.
In het historische centrum vind je een groot aantal autovrije straatjes. Niets voor Charlie Aptroot dus, de man die het liefst seks heeft met een auto en die meer geeft om autowegen dan om hongerende kinderen in de derde wereld. Maar nu dwaal ik af.
Fietsers en wandelaars kunnen in de omgeving van Rouen goed aan hun trekken komen. Dichtbij Rouen ligt het Parc naturel régional des Boucles de la Seine en daar zijn mooie fiets- en wandelroutes uitgezet.