Lekker strippen

Vandaag is het een heel slechte dag voor de gebruiker van het Openbaar Vervoer. De strippenkaart en het papieren sterabonnement zijn nu definitief afgeschaft. In plaats daarvan zijn de reizigers nu aangewezen op een heel slecht systeem: de OV-Chipkaart.

Hoezo, slecht systeem? Het is toch een modern ding? Computertechnologie heeft toch de toekomst? Tsja... Ik leg het u nog maar een keertje uit.

De chipkaart is technisch onbetrouwbaar. Er is door onderzoeksjournalist Brenno de Winter aangetoond dat de chip in de kaart kan worden gekraakt. Er is nu een nieuwe chip ingevoerd, maar het is slechts een kwestie van tijd, of ook die kan worden gemanipuleerd. Daarnaast is de chipkaart gewoon duurder. Duurder omdat je je zo'n kaart om te beginnen al voor € 7,50 moet aanschaffen. Dan mag je nog geen meter reizen. Dus dat geld ben je sowieso al kwijt. Daarnaast loop je het risico, dat je een hoop extra geld kwijt bent als je onderweg overstapt. Wanneer je dan gebruik moet maken van een andere vervoerder, kan dat euro's schelen. In je nadeel. En betaalbaar met je strippenkaart in de grote steden ook nog een stukje met de trein, dat kon prima. Maar daar is in het nieuwe bestel geen oplossing voor. Vergeet het maar. Je betaalt je gewoon blauw, terwijl bepaalde verbindingen niet worden geboden door de tram, de bus of de metro. "Want op die route rijdt al een trein". Passagiers worden gewoon bestolen.  En de resterende strippen op je strippenkaart? Die verloren vandaag hun waarde. Zonder recht op teruggave of overboeking op je chipkaart. Dat geld verdwijnt dus ook al in de zakken van de vervoerders.

En de minister? Die vindt het allemaal goed. Zij heeft, volgens de beste VVD-principes, geen enkel bezwaar tegen het financieel uitkleden van de reiziger. En in tegenstelling tot de belofte is de sociale veiligheid in het OV niet toegenomen. Ook het zwartrijden verminderde niet. Mensen kruipen onder de deurtjes bij de metrostations door, en bedriegen de boel in de bus. Dus wordt nog steeds geprofiteerd van de mensen die wél betalen.

We gaan nog even door, over de chipkaart. De gedachte was, dat we eerlijker gingen afrekenen. Daar komt dus niets van terecht. Wanneer een tram door werkzaamheden van de vervoerder moet omrijden, betaalt de reiziger gewoon die extra afstand. Ook wanneer door wanbeleid die werkzaamheden jaren duren. Dat is een beschamend slechte gang van zaken. Trouwens, als je -met name bij de bussen van Connexxion- uitstapt, loop je kans dat je door de nauwkeurigheid van het systeem een halte te veel betaalt. Lekker dan. En voor de trouwste klanten, de abonnementhouders, verandert er niets. Die rekenen nog steeds af op basis van het veel te grofmazige en oneerlijke zonesysteem. Dus dat "eerlijker afrekenen" blijkt een wassen neus.

En het is natuurlijk een teken aan de wand, dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit deze week invallen heeft gedaan bij Veolia, Arriva, Syntus en Connexxion. Er zijn gerede verdenkingen, dat deze busbedrijven met de OV-Chipkaart de kluit belazerd hebben. Slechts zeer zelden blijkt na een inval van de NMa dat de verdenkingen onterecht waren. Hoe dan ook: opnieuw wordt de OV-Chipkaart in een kwaad daglicht gesteld. Terecht verlangen mensen terug naar vroeger. Lekker strippen. Nooit gedoe.

En straks is ook het papieren treinkaartje weg. Word je als reiziger eveneens bedrogen. Bij de discussie over het starten met de chipkaart luidde de belofte, dat het systeem zou onthouden, welke reis een bepaalde chipkaart had gemaakt, zodat je altijd het eerlijke bedrag zou betalen. Daar is dus werkelijk niets van terecht gekomen. Voor een retourtje van 25 kilometer betaal je nu wat anders dan een enkeltje van 50 kilometer. En als je onderweg even uitstapt voor een boodschap, betaal je nóg meer. Sterker nog, zelfs als je in de toiletloze trein dus niet naar de WC kan, moet je bij hoge nood dus even op een station eruit. Vaak zijn de toiletten buiten de poortjes. Kassa! Opnieuw inchecken, en meer betalen! Allemaal beloften die dus niet zijn waargemaakt. De reiziger is gewoon bedrogen.

Net als bij het reizen met korting. Als je vroeger voor 9 uur aan je reis begon, kocht je een kaartje zonder korting tot het station waar je om 9 uur zou zijn, en voor de rest van je reis kocht je een kortingkaartje. Nu betaal je voor je hele reis het dure tarief. Hoe dat heet? Diefstal.

De OV-Chipkaart is in ons land ingevoerd door een stel incompetente figuren en dieven. De betrokkenen bij het project moeten zich schamen. Heel diep schamen. Anders kan ik het niet zeggen. Exit goede oude strippenkaart. Vandaag is een zwarte dag voor de reiziger.