Tour de France 2017

De optie die mist is het bepalen van je plaats in de groep. In een peloton van ruim 200 renners kan het desastreus zijn wanneer je achterin de groep zit voor aanvang van een belangrijke beklimming of een ander kritiek moment in de etappe. Het is zéér lastig weer voorin de groep te komen en tegen de tijd dat je op de plaats bent waar je wil zijn, heb je onnodig veel energie gebruikt en zijn je tegenstanders allang vertrokken. En zo kan het gebeuren dat alles wat je de afgelopen dagen hebt opgebouwd verdwenen is door een tactische blunder waar je zelf geen controle over hebt gehad. Dan kan iedere renner wel hetzelfde gezicht hebben, maar dit zijn fouten waardoor je geneigd bent de game langdurig links te laten liggen.

En dat is zo onnodig. Want als je Tour de France 2017 als een soort strategiegame speelt, kan je er veel plezier aan beleven. Je zal, naast uiteraard het parcours, rekening moeten houden met de vorm van je rijders, wanneer gebruik te moeten maken van je gelletjes om je energie te herstellen, en het is natuurlijk belangrijk om te weten waar je concurrenten zich bevinden. Deze elementen zitten allemaal in de game en alle informatie die je je maar kan wensen zijn in redelijk overzichtelijke vorm op ieder moment te raadplegen.

Ondanks dat de game Tour de France 2017 heet, kan je ook meer verwachten dan slechts de drie weken durende wedstrijd. Uiteraard is het huidige parcours in zijn volledigheid in de game te vinden, dus gaan we in Düsseldorf van start. Buiten dat kan je ook het parcours van vorig jaar spelen, evenals het Critérium du Dauphiné en enkele andere kleine meerdaagse wedstrijden. Het is dus niet zo dat je iedere etappe na enkele uren spelen al volledig kunt dromen.

Daarnaast biedt de game een Pro Tour-mode die enigszins vergelijkbaar is met Ultimate Team uit de FIFA-reeks. Na ieder seizoen verdien je (hopelijk) meer geld en ben je in staat betere renners in te huren om uiteindelijk te kunnen strijden voor de gele trui en eindoverwinning. In andere modi kan je de aparte wedstrijden spelen, of zelfs je eigen ultieme 'Tour' creëren door etappes van verschillende wedstrijden te combineren. Geografisch gezien natuurlijk volstrekt belachelijk, maar dat mag de pret niet drukken.

Aan de content ligt het dan ook niet. Wat Tour de France 2017 nodig heeft is meer perfectionisme. De basis is er en die is goed, maar door enkele slordigheden krijg je al snel het gevoel te hebben tegen de game zelf te vechten, in plaats van je concurrenten in de game. Aan het begin erger je je aan de matige presentatie door het gebrek aan licenties en verschillende gezichten. Dan begin je dat te vergeven en denk je dat het een solide game is, totdat je door een van de imperfecties weer onderaan het klassement gedumpt wordt. Tour de France 2017 is een achtbaan van emoties, maar in dit geval niet zozeer in de positieve zin.

• Wielersport prima gesimuleerd
  • Veel strategische opties
  • Voldoende content