Tour de France 2017

"Na een fenomenale etappe gaat sprintspecialist Civendash er met de overwinning vandoor, maar het is Porti die de gele trui pakt! Teleurstellend is de prestatie van de kampioen van vorig jaar, de Brit C. Frip, hij is uit het klassement gekukeld ondanks Nederlandse meesterknecht Poet. Wereldkampioen Kwiatkowso is ondertussen gevallen. Oh nee, het is toch Van Avermaeg! Tja, ze lijken ook zoveel op elkaar!"

Als de werkelijkheid zo is zoals de game Tour de France 2017 de wedstrijd presenteert, zou dit een doodnormale opmerking zijn van de heren Herbert Dijkstra en Maarten Ducrot. Ondanks dat de game wel de naam van de wedstrijd draagt, missen er een hoop licenties. De fictieve renners zijn wel overduidelijk gebaseerd op echte deelnemers van de belangrijkste wielerwedstrijd van het seizoen, maar het blijft een vreemd gegeven. Gelukkig heeft ontwikkelaar Cyanide dit zelf ook door, en bieden ze je de optie om de renners qua naam en eigenschappen zelf aan te passen. Het is een flinke klus om alles weer logisch te maken, maar het gebaar wordt gewaardeerd.

Helaas ga je daarmee niet voorkomen dat letterlijk alle renners er hetzelfde uitzien. In normale gameplay merk je dit niet, je ziet tenslotte toch alleen maar de helmen van de renners. Echter, wanneer er weer een nieuwe etappe start, krijg je een mooi shot te zien van de renners die aan het wachten zijn op het startschot. En dan zie je dus zo'n tien renners met exact hetzelfde gezicht naast elkaar staan. Voor een relatief low-budgetproject is het missen van licenties zo'n probleem niet, dat de deelnemers die wel een licentie hebben geen eigen gezicht krijgen, valt ook nog wel wat voor te zeggen. Maar hoe moeilijk kan het zijn om op zijn minst een stuk of vijftien verschillende gezichten te maken en die onder alle renners willekeurig verdelen? Dit ziet er simpelweg gênant uit en je kan het de speler echt niet kwalijk nemen als je niet serieus wordt genomen.

Dat, terwijl de gameplay over het algemeen behoorlijk goed te pruimen is. Het is indrukwekkend hoe realistisch de complexe sport naar de huiskamer is gebracht, de 'wetten' van het wegwielrennen komen goed overeen in de game. Om een etappe die normaal gesproken zo'n 5 uur duurt te verkorten naar zo'n 20 à 30 minuten, zonder de onderlinge tijdverschillen compleet oneerlijk te maken, is een lastige klus. Laat staan om dan ook nog verschillende disciplines te implementeren, zoals het tijdrijden. Dit is wel iets waar Cyanide zeker trots op mag zijn, het is hen uitstekend gelukt.

Buiten natuurlijk de hoogteverschillen zal de speler ook rekening moeten houden met kasseistroken, windvlagen, versmallingen in de weg of bochten op belangrijke punten in de koers. Het laatste is niet duidelijk aangegeven in de 'road-map' van een etappe, en kan dus wel een punt van ergernis zijn, maar over het algemeen geeft de game ruim van tevoren aan wat je van de etappe kan verwachten. Ook de belangrijke technieken worden je aangeleerd, dus om succesvol te zijn in Tour de France 2017 zal je moeten weten hoe de juiste lijnen te rijden en wanneer gebruik te moeten maken van waaiers of slipstreams. Vooral tijdens een tijdrit speelt de game als een doodnormale racegame.

Dat zijn helaas niet de momenten waarin Tour de France 2017 goed uit de verf komt. De besturing voelt onnatuurlijk, en vooral tijdens afdalingen merk je dat er bij je tegenstanders andere physics worden toegepast dan bij jouzelf. Gelukkig is er de optie om bij dit soort momenten even door te spoelen, en zorgt de game er zelf voor dat je weer veilig en zonder veel tijdverlies beneden komt. Dat doorspoelen gaat tijdens afdalingen wel prima, ook omdat je te allen tijde je renners specifieke instructies kan geven. Je kan iedere rijder van je team van negen aangeven dat ze voluit of rustig moeten gaan, in de aanval gaan of wachten op de groep achter je et cetera. Het aantal instructies is goed, hoewel ik altijd het gevoel bleef behouden dat er één belangrijke optie mist.