Lost in Random

Met onder andere A Way Out, It Takes Two en de Unravel-serie zijn er de afgelopen jaren aardig wat pareltjes verschenen via EA Original-games. Mag Lost in Random zich ook in dat rijtje scharen?

Lost in Random speelt zich af in een wereld die zich wellicht het beste laat beschrijven als een mix tussen Harry Potter en een Tim Burton-film. Aan mysterie, sfeer en uniciteit kom je dan ook niet tekort. In Lost in Random speel je Even, die een vrij onfortuinlijk leven leidt in Onecroft, het armste dorpje dat het koninkrijk telt. Het leven van Even wordt er niet beter op wanneer de Koningin de grotere zus van Even – Odd – meeneemt naar Sixtopia om een leven van luxe en genot te leiden.

Even is er echter niet gerust op en besluit een gevaarlijk avontuur aan te gaan en Odd te redden van de Koningin. Al snel nadat Even haar eigen dorpje de rug heeft toegekeerd, ontmoet ze haar nieuwe beste vriend, Dicey. Dicey is een magisch wezentje dat niet geheel toevallig de vorm van een dobbelsteen aanneemt. Naast het feit dat hij enorm schattig is, heeft hij ook een grote invloed op de gameplay. Lost in Random gebruikt een hybride-systeem van realtime combat en kaarten. Dicey vervult natuurlijk de rol van 'Random', en moet je vooral zien als je stamina of mana. Iedere kaart vereist een aantal mana van je, die je verkrijgt door je beste vriendje te rollen. Hoe hoger de waarde, hoe sterker je krachten en wapens zullen zijn. Het kan misschien een beetje complex klinken, maar voor de speler zal het gelukkig geen probleem zijn er snel mee overweg te kunnen.

Ondanks dat het systeem prima werkt, en de verschillende krachten en wapens die je verzamelt prima ontworpen zijn, is de combat niet bepaald het sterkste punt van Lost in Random. Na verloop van tijd worden gevechten wat eentonig en word je niet erg uitgedaagd om verschillende combo’s van je kaarten te ontdekken. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de gameplay slecht is, het feit dat de gameplay wat zwakker is dan de rest geeft vooral aan hoe sterk de andere aspecten van de game zijn.

En dan heb ik het vooral over sfeer en verhaalvertelling. Buiten de plaatsen Onecroft en Sixtopia zijn er in Random – je raadt het al – vier andere plaatsen met ieder een eigen persoonlijkheid en mysteries om te ontrafelen. De game geeft je de keuze om de inwoners, puzzels en sidequests te negeren om snel door het verhaal te sjezen, maar dan zou je alle charme van Lost in Random missen. De wereld van Random zit ontzettend goed in elkaar, en weet een bepaald soort magie uit te stralen zoals alleen de beste games, films of boeken dat kunnen. Voor een budgetprijsje krijg je met Lost in Random een enorme hoeveelheid charme daarvoor terug.

En dat is het grootste compliment dat je Lost in Random kan geven. Als je het gevoel hebt dat de meeste games tegenwoordig allemaal wel erg op elkaar lijken, dan zal Lost in Random weer eens als iets nieuws voelen, en je vermaken op een manier die bijna iedereen wel zal aanspreken: een goede dosis magie en mysterie.