MXGP Pro

De vorige iteratie van Milestone's motocross-serie had op zich de gameplay in orde, maar de randzaken waren matig tot slecht. Makkelijke sequel, zou je zeggen. Helaas trapt MXGP Pro in enkele van dezelfde vallen als voorheen.

Milestone beschouwt MXGP Pro als een soort van reboot. Vandaar ook geen MXGP 4 zoals je zou verwachten, maar met de nieuwe subtitel Pro streven de Italianen naar een iets serieuzer en realistischer imago. Dat gaat gepaard met een nieuwe physics-engine, die onder andere voor meer realisme in de dynamische ondergrond zou moeten zorgen. Het nieuwe deel zou je onder andere meer controle moeten geven in de lucht en je zou met meer precisie moeten kunnen remmen. Erg schokkend is het allemaal niet voor een nieuwe engine.

Mijn grootste klacht aan de voorganger van MXGP Pro is dat het allemaal veel te makkelijk is. Je begint je carrière en in no-time zat je op een volledig geüpgradede fiets en op de hoogste moeilijkheidsgraad rondjes om je opponenten te rijden. MXGP Pro introduceert daarom nu een 'Extreme Career'. Alle hulpmiddelen staan uit, de moeilijkheidsgraad wordt omhoog gegooid en je bent niet meer in staat de rewind-functie te gebruiken. Prima oplossing, zo lijkt het op eerste gezicht. Het blijkt echter niet zo te zijn.

Dat heeft vooral te maken met die nieuwe physics-engine. Over het algemeen is de gameplay wederom redelijk goed te pruimen, maar zo af en toe kom je van die momenten tegen waarbij je denkt: je kon echt niet even op je fiets blijven zitten? Te vaak gaat een race verloren omdat je met je snufferd in de modder ligt te rollen, en je werkelijk geen idee hebt waarom dat gebeurt. Het is me ook meer dan één keer overkomen dat ik een onzichtbaar object op de racebaan ben tegengekomen, waarbij je letterlijk de motor tegen lucht ziet en hoort botsen. Het maakt in ieder geval de Extreme Career erg frustrerend, aangezien je een moedige speler moet zijn om de rewind-functie uit te zetten.

Een andere narigheid van MXGP 3 was de vreemde HUD. In kwalificatiesessies werd niet eens je eigen rondetijd getoond en dat soort vreemde beslissingen zie je in Pro ook terug. Regelmatig wordt tijdens de race het gat tussen jezelf en een andere rijder op het parcours getoond, maar ik heb het werkelijk geen enkele keer fatsoenlijk zien werken. De helft van de keren wordt je tijd vergeleken met helemaal niemand, een kwart van de keren wordt je tijd vergeleken met de coureur op de 18e plaats, terwijl je zelf aan de leiding rijdt. Bij het resterende kwart wordt de tijd met jezelf vergeleken, en zit er alsnog een onverklaarbare drie seconden tussen jezelf en … nou, jezelf dus.

Het is echter niet allemaal zo slecht. Het gedrag van de AI is sterk verbeterd, en daarmee voelen races wat meer realistisch aan. Ook de performance problemen die het vorige deel had, lijken nu verdwenen te zijn. Audiovisueel doet de game het ook prima, hoewel daar wel een addertje onder het gras bij hoort. De laadtijden zijn vrij lang en vaak. Na iedere race wordt de baan weer opnieuw ingeladen, en dat zijn helaas niet enkele seconden, maar vaak langer dan een minuut. Zelfs het inladen van het hoofdmenu is pas zo'n twee minuten na het opstarten van de game voltooid, tegen die tijd krijg je bijna weer de neiging de game af te sluiten.

Een leuke toevoeging is nog wel het 'compound'-terrein dat ergens in Italië zit verstopt. Het is een grote zandbak waarin je niet een specifieke ronde hoeft te maken en kan gaan waar je wil. Het is geen enorm groot level, maar het geeft de game een soort open world-karakter, en hopelijk is het iets waar de MXGP-serie wel verder mee kan. Want om eerlijk te zijn is het doelloos rondrijden vaak interessanter dan de races zelf.

Nee, MXGP Pro is niet wat de serie nu nodig had. Met de nieuwe engine lijkt Milestone weer enigszins terug bij af, en hoewel het in de basis niet slecht is, is er voor eigenaren van een eerder deel weinig reden om nu het nieuwe deel aan te schaffen. Zeker aangezien de game wederom een seizoen achterloopt en alles gebaseerd is op seizoen 2017, in plaats van het seizoen dat nu nog in volle gang bezig is. Net zoals vele voorgaande jaren, kan ook deze game wel wat puntjes op de i gebruiken.

• Open world compound is leuk
  • Graphics
  • Nieuwe physics engine niet zozeer een verbetering