Deze review heeft drie pagina's:
Pagina 1 - rassen, vechtsysteem, quests, graphics en muziek

Pagina 2 - adventures en dungeons, public events, player versus player, crafting
Pagina 3 - paths, housing en conclusie

WildStar

Je eigen weg gaan

Paths werden vol trots getoond door Carbine. Elk personage kan een pad kiezen. Dit zijn soldiers, explorers, scientists en settlers. Als soldier krijg je te maken met holdouts, op een plek golven van vijanden neermaaien, en het verslaan van sterke, unieke vijanden. Explorers moeten de wereld ontdekken en kunnen geheime locaties openen voor groepsleden. Ze krijgen vooral te maken met springpuzzeltjes die erg platformerachtig zijn en het rondlopen in een gebied om een vlaggetje neer te plempen. Scientists moeten van alles scannen en speciale datacubes verzamelen. Wat vooral handig is, is de mogelijkheid om een groep te teleporteren naar de plek waar de scientist is. De settlers zijn het handigst voor anderen: zij kunnen bij elke stad en ieder kamp tijdelijke upgrades, zoals speed boosts of boosts voor je stats, neerzetten.

De explorer vond ik persoonlijk niet zo veel aan. Het had weinig nut voor anderen en de opdrachten bevinden zich ver weg van de gebieden waarin je quest. Ook de scientist moet aardig wat omlopen. Settlers en soldiers krijgen opdrachten die je kunt doen terwijl je aan het questen bent.

WildStar

Je krijgt geen gewone experience, alleen path experience. Je kunt wel iets ontdekken, zoals een extra quest. Elke keer als je een path level omhoog gaat krijg je een leuke goodie. Dit kan een tas zijn waardoor je meer ruimte krijgt in jouw inventory. Het kan ook deel zijn van een speciale outfit die bij jouw path hoort. Paths zijn voor mij een leuke toevoeging, maar veel meer dan 'leuk' wordt het niet. Alleen de settler is, in mijn ogen, echt handig.

Eigen huis en tuin

Housing! Een veelgevraagde optie is eindelijk onderdeel van een MMO. Vanaf level 14 kun je je eigen huis binnenstappen. Hiervoor moet je eerst even naar de hoofdstad van jouw factie toe. Hier krijg je een quest waarmee je naar jouw huis kan. Dit wordt niet zo duidelijk in het spel uitgelegd, waardoor het eerst nogal zoeken is.

Housing is een leuke toevoeging. Je hebt een aantal plugs waarop je allerlei dingen kunt plaatsen. In het midden staat jouw huis. Je kunt bijvoorbeeld een plot toevoegen waarmee je elke dag spullen krijgt voor het craften. Of je kunt een enorm bad met bessen neerzetten en elke dag de challenge doen om je eerdergenoemde alcohol te maken. Je kunt allerlei dingen vinden voor in jouw huis tijdens het questen, in dungeons of via quests. Zo nu en dan kun je een decoratie winnen na een challenge, of krijg je iets nadat je iets voltooid hebt voor jouw path. Het is heel makkelijk om dingen te plaatsen. Je kunt meubels (en andere dingen) ronddraaien en zo groot of klein maken als je zelf wilt.

Als je klaar bent, kun je iedereen uitnodigen om jouw buurman of -vrouw te zijn en zij kunnen dan rondlopen in jouw tuin en huis.

WildStar

De immens lange review komt grotendeels door de enorme hoeveelheid content die in de game zit. En dit is nog niet eens alles: de game is eigenlijk veels te groot om alles te kunnen behandelen. WildStar is in principe een solide game die echt uitblinkt in de dungeons en andere PvE-content. Ik heb niets meer dan lof voor Carbine voor hun uitdagende dungeons, spannende PvP en alles wat ze in de game hebben weten te proppen. Ze hebben veel moeite gestoken in het toevoegen van zoveel mogelijk extra content, zoals de paths. De paths spreken mij niet erg aan maar er zijn genoeg mensen die erg veel plezier hebben met het verkennen van de planeet Nexus. Het blijft ook de vraag of de dungeons, wanneer je ze onder de knie hebt, lang genoeg leuk blijven. Gelukkig is het duidelijk dat Carbine nu al bezig is met nieuwe content die je zo'n anderhalf jaar lang zoet moeten houden.

Het is dan ook een grote misser om de leukere dingen pas beschikbaar te maken na level 20. Dit neemt veel uren in beslag, tenzij je een ervaren MMO'er bent die binnen twee dagen level 50 bereikt. En als ik eerlijk ben: het spel is simpelweg niet leuk totdat je level 20 bereikt. Het is saai en ongeïnspireerd. Het vechtsysteem komt dan nog niet echt uit de verf. De grote hoeveelheid tasks verpest de zones en haalt je compleet uit het al wat magere verhaal. Het is de vraag of nieuwelingen en hardcore gamers, die al (te) veel grindquests hebben gezien, wel bereid zijn om door een aardig grote zure appel heen te bijten.

WildStar

Vind je het niet erg om te grinden totdat het beter wordt, of game je altijd met een groep vrienden? Zoek je daarbovenop nog wat uitdaging in het MMO-genre met wat interessantere adventures en moeilijkere dungeons dan we gewend zijn van MMO's? Dan is WildStar wellicht iets voor jou. Verwacht geen geheel nieuwe ervaring: op veel gebieden is WildStar meer van hetzelfde en uitdaging hoort eigenlijk geen innovatie te zijn.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Uitdagend - Levellen is verschrikkelijk 7,5
+ Afwisseling op PvE-gebied - Niet al te diepgaand verhaal