WildStar

Deze review heeft drie pagina's:
Pagina 1 - rassen, vechtsysteem, quests, graphics en muziek

Pagina 2 - adventures en dungeons, public events, player versus player, crafting
Pagina 3 - paths, housing en conclusie

WildStar

Adventures en dungeons

Zodra je level 15 bent, mag je beginnen met de eerste adventure. De eerste twee dungeons zijn uit te proberen op level 20. Dit kun je doen met een groepje vrienden of je kunt een groep vinden met de group finder. Je kunt hier ook bepalen of je alleen bij mensen van jouw eigen server gezet wil worden of dat er een groep wordt uitgezocht met mensen van alle servers. Als je een hoger level hebt bereikt, dan wordt jouw level tijdelijk verlaagd zodat het past bij de adventure of dungeon.

Adventures zijn anders dan de traditionele dungeons die we kennen van de meeste MMO's. Bij de eerste adventure van de Dominion, Riot in the Void, moet je je begeven naar een aantal npc's. Vervolgens mag je zelf voor een missie kiezen. De keuze voor een bepaalde missie zorgt ervoor dat de adventure anders verloopt. Je kunt dezelfde adventure dus een aantal keren doorlopen en toch weer een nieuwe route zien. De eerste is nog niet zo bijster interessant en ook hier is het vechtsysteem niet dynamisch.

WildStar

De tweede adventure komt vrij op level 25. Deze is weer heel anders: je moet hier namelijk 'nodes' veroveren en de basis van de vijand vernietigen. Hoe meer nodes je hebt, hoe meer wezens voor jou vechten. Op een gegeven moment stromen er legertjes van jouw team en de vijand door de map. Met behulp van jouw eigen leger kun je de vijandelijke basis vernietigen. Dit lijkt een beetje op de gameplay van een MOBA. Adventures zijn een erg leuke afwisseling van het saaie questen. Ze lijken wel wat makkelijk.

Dungeons, daar is iedere MMO-speler wel mee bekend. In WildStar gaat het woord dungeon gepaard met 'vaak doodgaan'. Vooral als je de dungeon nog niet eerder hebt gezien. Ben je doodgegaan? Bereid je dan maar voor op sarcastisch commentaar van de hologram bij de begraafplaats, want dit zul je waarschijnlijk nog veel vaker horen. De moeilijkheidsgraad is een flinke sprong omhoog en de meeste groepjes zullen dan ook genadeloos worden afgemaakt. Er zitten niet zo veel losse vijanden in, waardoor je niet al te lang bezig bent met het opruimen van 'trash'. De bazen vereisen dat de hele groep samen kan werken, dat elke speler goed genoeg is om elke aanval te ontwijken én tegelijkertijd nog genoeg schade kan aanrichten. Soms kan de dood van één damage-dealer er al toe leiden dat de hele groep doodgaat.

WildStar

In dungeons komt het vechtsysteem pas tot zijn recht. Hier is het belangrijk om snel te reageren op aanvallen en op de mogelijkheden om een baas te onderbreken. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met meerdere telegraphs die soms gedurende het hele gevecht rondvliegen of zich spontaan onder spelers vormen, monsters die bij het gevecht komen, een constante stroom van vuurballen die op je neer regenen, orbs die je moet oprapen voordat ze de baas bereiken omdat je anders doodgaat... en alsnog de baas kunnen raken. De dungeons doen erg denken aan platformers in plaats van ouderwetse MMO's. Het is alleen de vraag of de dungeons interessant blijven: zodra je het onder de knie hebt en de dungeon met gemak kan afmaken verdwijnt de voldoening.

WildStar richt zich op de hardcore gamers die progressie en uitdaging zoeken in een game. Het is geen 'WoW-killer': het spreekt een andere, kleinere doelgroep aan. Je bent wel genoodzaakt om een degelijke guild te vinden als je frustraties uit de weg wil gaan. Niet iedereen is gewend aan uitdaging en het schijnt voor velen nogal lastig te zijn om te luisteren naar wat je teamgenoten zeggen. Je krijgt overigens geen fantastische wapens of armour als je de dungeon afmaakt, wat een beetje jammer is, maar wel veel 'renown' waarmee je van alles kunt kopen. Je krijgt aan het einde van een dungeon ook een medaille die gebaseerd is op jouw prestaties en eventueel een bonusitem.

WildStar

Voor de raids moet je overigens een erg lange attunement doen. Je mag pas een raid binnenstappen wanneer je attuned bent. Zoals het er nu uitziet moet je in ieder geval tien world bosses neerhalen, alle dungeons op veteran-niveau afmaken met een gouden medaille, een aantal questlines voltooien en hier en daar nog wat aparte, sterke vijanden verslaan. Het zal dus even duren voordat iedereen ook daadwerkelijk kan beginnen met raiden.

Public events, grote bazen en grote ruimteschepen

Public events, de naam zegt het al: openbare, grote evenementen in een zone waaraan iedereen kan deelnemen. Dit kunnen world bosses zijn: bazen die zo nu en dan tevoorschijn komen, enorm veel levenspunten hebben en met zo'n twintig man uitgeschakeld moeten worden. Ook deze bazen hebben hun eigen vaardigheden en aanvallen. Andere public events bestaan bijvoorbeeld uit het neerhalen van een enorm ruimteschip door kanonnen af te vuren en soldaten te helpen tijdens het gevecht. Public events zijn allemaal verschillend. Kun je niet meedoen? Dan kun je waarschijnlijk genieten van de paniek die losbarst in de chat wanneer mensen het verpesten en massaal sterven.

WildStar

Player versus player

Ook in WildStar kun je tegen andere spelers vechten. De gevechten zijn dynamisch en spannend. Hoe snel kun je reageren? Hoe raak je iemand die veel sneller en meer beweegt dan een npc? Je moet ook handig gebruikmaken van allerlei verschillende vaardigheden die niet zozeer veel schade aanrichten, maar bijvoorbeeld voorkomen dat spelers kunnen wegrennen.

Je kunt in de wereld vechten met spelers die hun PvP aan hebben gezet, duelleren met mensen van jouw eigen factie of met een groep de practice grounds in. De practice grounds bevatten twee maps: een Capture the Flag-map en een map waarin je een aantal plekken moet veroveren of verdedigen. Hier blijft de PvP wat chaotisch en stormen mensen in een groepje op het andere team af waarna er allerlei aanvallen worden gespamt. Je krijgt hier ook een redelijke hoeveelheid experience, dus als je even moe bent van questen kun je ook eventjes gaan PvP'en.

Vanaf level 30 krijg je toegang tot arena's waarin je kunt vechten met teams van twee, drie of vijf. Deze zijn wel unranked. Pas vanaf level 50 krijg je toegang tot de ranked arena's, grote battlegrounds en de 40 vs 40-warplots waarin je je eigen basis bouwt.

WildStar

Crafting

Hou je meer van het maken van allerlei dingen? Dan kun je beginnen met crafting. Je kunt kiezen uit allerlei professions waarbij je wapens, uitrusting, potions of meubeltjes kunt maken. Het systeem is interessant en niet zo saai als in andere MMO's. Je kunt niet automatisch nieuwe dingen maken. Hiervoor moet je een tech tree doorlopen, waarbij je zoveel van een specifiek iets moet produceren voordat je iets nieuws kunt maken. In de tech tree zie je precies wat je allemaal moet maken om steeds verder te komen.

In het craftingmenu kun je ervoor kiezen om gelijk een item te maken door op de knop 'craft' te klikken. Er zijn echter ook varianten en hiervoor moet je additives gebruiken. Je kunt deze tijdens het craften toevoegen maar ze kosten wel wat geld. Voor elke profession zijn deze anders. Je krijgt een soort 'map' te zien waarop het ding dat je wil maken staat. Wanneer je de muis boven een additive hangt, zal een rood cirkeltje op een bepaalde plek verschijnen. Je moet proberen dit cirkeltje zo te verplaatsen dat het bovenop het ding staat dat je wil maken. Vaak heb je hier meerdere additives voor nodig. Elke additive verplaatst het cirkeltje een andere kant op en sommige geven je een grotere cirkel waardoor de kans groter is dat het lukt.

Het grote groene vlak dat je hieronder ziet geeft aan dat ik nog niet heb ontdekt hoe ik het moet maken. De twee pijltjes geven aan in welk gedeelte van het vlak ik mijn cirkeltje moet plaatsen. Je ziet ook een jerky die ik al wel heb vrijgespeeld. Dit scherm ziet er bij elke profession anders uit. Crafting is leuk. Het experimenteren en puzzelen totdat je eindelijk weet hoe je het moet maken geeft wat voldoening. Het kost wel aardig wat geld dus zorg ervoor dat je een zakcentje hebt opgespaard.

WildStarWildStar