Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate

De franchise bestaat al tientallen jaren en het is één van de eerste spellen die ik op een gameconsole heb gespeeld. Castlevania. De games zijn in de loop der jaren op zo’n beetje elk platform verschenen en niet alle games zijn even goed ontvangen. Konami brengt de familie Belmont nu met Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate naar Nintendo 3DS. Welke kant valt het dubbeltje dit keer op?

Mirror of Fate, de volledige titel van de game schreeuwt gewoon om een afkorting, speelt zich vijfentwintig jaar na Lords of Shadow af. Het vertelt het verhaal van de afstammelingen van Gabriel Belmont en hoe zij uiteindelijk de helden van weleer worden. Trevor Belmont wil de dood van zijn moeder wreken die vermoord is door zijn vader Gabriel. Trevor is lid van het Brotherhood of Light, een genootschap waar zijn vader, die inmiddels graaf Dracula is geworden, de oorlog aan heeft verklaard. Een klassieke vader-zoonstrijd die niet misstaat in de Castlevania-franchise, ondanks dat dit verhaal haaks staat op de verhaallijnen uit eerdere Castlevania-spellen.

De gameplay van Mirror of Fate is redelijk simple. Lopen, springen, blocken en twee soorten aanvallen met je wapen. Er zijn wel wat finesses in de handelingen aan te brengen, maar in de basis is het dit. Ondanks dat je later in het spel met meerdere personages komt te spelen die verschillende wapens en magiesoorten gebruiken, zul je voor het grootste deel met de welbekende Belmont-zweep aan de haal gaan. Toch merk je dat voor sommige knoppencombinaties de 3DS toch net even te klein is. Als je langere tijd aan het buttonbashen bent gaan met name de combinaties met de shoulderbuttons tegenstaan. Nu heb ik de game op easy gespeeld waardoor je met de basisknoppen prima wegkomt, maar ik kan me goed voorstellen dat op hogere moeilijkheidsgraden met name je duimen gaan protesteren.

De maps zijn onderverdeeld in prima te behappen stukken, waarbij je onderweg verschillende soorten drinkfonteinen tegenkomt. Hierbij kun je je gezondheid weer op peil brengen of je voorraad magie, afhankelijk van het soort fontein. Ook kun je meer dan geregeld het spel opslaan. De levels zijn ook erg gevarieerd van aard. Bij de een ben je aan het platformen, bij een ander voert hack and slash de boventoon en soms moet je puzzelend een level door op een manier waar Prince of Persia jaloers op wordt. Dit zorgt ervoor dat je je eigenlijk geen seconde verveelt en dat de sleur geen enkele kans krijgt om toe te slaan.

Wat toch wel enigszins tegenvalt is het gebrek aan echte uitdaging in het spel. Nu ga ik niet beweren dat de gameplay kinderlijk simpel is, maar er zitten features in het spel die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Alle personages hebben verschillende secundaire wapens, attributen en magische krachten, maar zonder al te veel moeite kun je prima uit de voeten met enkel je hoofdwapen. Je wordt niet echt uitgedaagd om alle registers open te trekken en alle gamingskills die je in de loop der jaren hebt ontwikkeld te gebruiken. De variëteit in de levels maakt dit voor een heel groot gedeelte goed, maar jammer is het zeker wel te noemen.

Iets wat Mirror of Fate dan weer heel goed doet is de presentatie. Zeker voor een sidescroller ziet het geheel er prachtig uit. Qua stijl gaat de game terug naar het begin van de Castlevania-serie, iets wat een hoop oldschoolfans zeker zullen waarderen. Ook de 3D-beelden zien er prachtig uit, zowel in de gameplay als in de cutscenes. Met hieronder ook nog eens een geweldige soundtrack weten de makers een pakketje neer te zetten dat ik bijna zou willen bestempelen als een lust voor oog en oor. De cutscenes zijn ook werkelijk een aanvulling voor het spel. Ze zijn niet te lang, zien er goed uit en vertellen precies genoeg verhaal om je geboeid te houden.

Aan het eind van de dag kan ik redelijk veilig zeggen dat Konami en Mercury Steam een prima spel de wereld in hebben geslingerd. De gameplay is simpel en toegankelijk, maar had wat meer uitdagend mogen zijn. Dit alles wordt dan wel weer heel goed gecompenseerd door een schitterende stijl en een heerlijke soundtrack. Nee, Castlevania: lords of Shadow – Mirror of Fate is geen briljant spel, maar kwalificeert zich zeker wel als meer dan leuk. Fans van de serie zullen dit spel zeker willen hebben en ik ben ervan overtuigd dat ook andere gamers zich absoluut zullen amuseren met deze sidescroller.

Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate is exclusief beschikbaar op Nintendo 3DS.