Savages

Regisseur Oliver Stone brak in de jaren '80 definitief door met de klassieke oorlogsfilms Platoon en Born on the Fourth of July gevuld met goede actiescènes. De verwachtingen voor zijn laatste film Savages waren daardoor hoog, helemaal aangezien Oliver de laatste jaren geen actiefilm had gemaakt, maar films als W. en Wall Street: Money Never Sleeps. In de Nederlandse bioscopen was het niet een groot succes, maar wereldwijd wist het wel ruim het budget terug te verdienen.

Ben (Aaron Johnson), een rustige en vreedzame Boeddhist en zijn beste vriend Chon (Taylor Kitsch), een ex-marinier en ex-huurmoordenaar, runnen samen een succesvolle business. Ze verbouwen de beste marihuana die er is. Daarnaast hebben ze beiden een bijzondere relatie met de prachtige Ophelia (Blake Lively). Ze leiden een idyllisch bestaan in het zuiden van Californië, totdat de Mexicaanse drugsorganisatie Baja Cartel eist dat de drie voor hen gaan werken. Elena (Salma Hayek), de meedogenloze leider van het Baja Cartel en haar koelbloedige handlanger, Lado (Benicio Del Toro), onderschatten de sterke band tussen de drie vrienden. Ben en Chon gaan een hevige strijd aan met het Cartel en krijgen hulp van de corrupte narcotica-agent Dennis (John Travolta).

De film begint met de stem van Ophelia, die verklapt dat de kans groot is dat ze aan het eind van het verhaal niet meer leeft. Meteen trekt de regisseur jouw aandacht en dat blijft de gehele film. De heftige actiescènes worden vol in beeld gebracht in combinatie met liters bloed. Velen trokken de vergelijking met Quentin Tarantino's Pulp Fiction en daar zit een punt in. Naast een zeer goede bijrol van Travolta heeft Savages ook de hoge mate van geweld, drugsgebruik en het grove taalgebruik van de klassieker.

Maar wie echt de show steelt, is de badass motherfucker Benicio Del Toro. Wellicht één van de best gespeelde slechteriken van 2012. Elke scène met hem is een feest. Niet alleen door zijn angstaanjagende stem en mimiek, maar ook door zijn sadistische humor. En dat is een goede afwisseling in de niet bepaald luchtige film.

De blu-ray kent weinig poespas. Er is geen onzinnige extra dvd of een digitale versie van de film, maar alleen de blu-ray met Savages. Eenmaal opgestart volgen er ook geen trailers of ander promotiemateriaal, maar verschijnt redelijk snel het menu. Helaas is dit menu weinig speciaal en bestaat het slechts uit pictogrammen zonder tekst, waardoor je in het begin niet weet waar je moet klikken.

Savages is een film die de actieliefhebber eigenlijk wel gezien moet hebben. Het is misschien teveel eer om het te vergelijken met Pulp Fiction, maar het is niet heel verkeerd om het een moderne versie te noemen. Het heeft alle aspecten voor een prima actiefilm: geweld, grof taalgebruik, explosies, goede acteerprestaties en een tof einde. Helaas is de voorkant van de blu-ray niet de veel mooiere poster, maar een stuk mindere versie.

Extra's

- Stone Cold Savages (33:53)
Een vijfdelige making-of van de film met veel beelden van achter de schermen en interviews met regisseur Oliver Stone en vrijwel alle belangrijke acteurs. Erg interessant om te zien en om erachter te komen hoe de film tot stand kwam. De mooie beelden van de omgeving, vooral het strand, maken het geheel helemaal af.

Tevens staan er verwijderde scènes (16:01) op en een uitgebreide versie van de film. Helaas bepaalt de blu-ray zelf dat deze uitgebreide versie opgestart wordt. Een mogelijkheid om de bioscoopversie te starten is er vreemd genoeg niet. In plaats van 131 minuten (bioscoop) duurt de blu-rayversie tien minuten langer.