CD: Vandaveer - Divide & Conquer

Vandaveer houdt nogal van het teken '&'. Op zijn debuutalbum Grace & Speed prijkte het teken al in de titel. In de titeltrack komt het nog eens terug en ook de track 'parasites & ghosts' helpt mee. De nieuwe plaat heet Divide & Conquer, en ook hier bevatten de titeltrack en een ander nummer het universele teken voor 'en'. Op de website van de band, onder het kopje Bio&Media kunnen we lezen waar Vandaveer vandaan komt en wat het tot dusver heeft uitgespookt. Over Divide & Conquer zeggen ze: "Touches upon similar themes found in its elder sibling, winding timeworn themes of love & death, malice & goodwill, sin & perseverance into (mostly) four-minute vignettes." Nog meer &-tjes.

Songsmid Mark Charles Heidinger houdt blijkbaar ook van sierlijk en elegant aangezien de & in speciaal lettertype op de cover pronkt. Gelukkig geldt dit niet alleen voor leestekens maar ook voor zijn muziek. Zijn eerste klanken laten speeldoos-folk horen waarin dromerigheid centraal staat. Zuslief Rose Guerin staat hem hier bij met haar indrukwekkende (fluister)vocalen en zelf speelt hij naast het zingen van alles en nog wat. De linernotes in de inlay verraden dat de goede man bedreven is in het bespelen van gitaar, piano, basgitaar, orgel, klokkenspel, microkorg, percussies, melodica en een speelgoedpiano.

Vandaveer levert een plaat af vol met zweef-folk, voornamelijk low-tempo, rijk aan melodie plus de nodige poëtische teksten. Zwierig en zwijmelend trekken de tien nummers aan je voorbij. Soms hoor je parallellen aan Leonard Cohen en Bob Dylan, maar de liedjes klinken voller en melancholieker. Een prima plaatje om met een ondergaande zon en een goed glas wijn te draaien, bij voorkeur met je geliefde aan je zijde.