DVD: Death Note L: Change the World

Death Note is een succesvolle mangaserie uit Japan waarin een jonge student een schrift ontdekt dat hem de mogelijkheid geeft om iedereen die hij ooit gezien heeft te doden en wel door hun naam in het schrift te schrijven. Hij besluit om de krachten van het schrift in te zetten om de wereld van het kwaad te ontdoen. Niet iedereen is het hiermee eens en algauw wordt de legendarische detective L ingeschakeld om er achter te komen wie de moorden pleegt.  Van de serie werden twee films gemaakt en Death Note: L Change the World is daar een spin-off van. Zoals de titel al doet vermoeden gaat deze film over de briljante L die nog een laatste grote klus te klaren heeft.

Kladblaadje
L (Kenichi Matsuyama) heeft nog maar 23 dagen te leven als hij te horen krijgt dat zijn collega F omgekomen is. F was op onderzoek in een dorpje waar een mysterieus virus was uitgebroken. Dit virus is ontwikkeld door een groep bioterroristen, die vinden dat de wereld overbevolkt raakt en zij willen daar eigenhandig een eind aan maken. Het is dan ook aan L om erachter te komen wie deze mensen zijn. Hij krijgt hierbij hulp van een jongentje dat als enige het virus in het dorp overleefde en de dochter van viroloog. Met nog maar een paar weken te leven staat detective L voor de grootste klus uit zijn leven: het redden van de mensheid.

Niet het helderste licht
Ondanks dat de film een spin-off is, wordt er geen enkele moeite gedaan om de achtergrond van de karakters of de Death Note uit te leggen. Voor de argeloze kijker is het dan ook niet allemaal even duidelijk wat er gebeurt. Zo schrijft L zijn eigen naam in de Death Note, maar op zijn beweegredenen hiervoor wordt bijna niet ingegaan. Kort daarna breekt het virus uit en maakt het niet zoveel meer uit. De film verandert in een clichématige thriller, waarbij de briljante detective alles uit de kast moet halen om de terroristen te stoppen. Helaas blijkt hier ook dat de schrijvers niet zo briljant zijn als L. Het verhaal zit vol met gaten en L ziet vrij voor de hand liggende oplossingen over het hoofd. Het verhaal is niet het enige minpunt van de film, ook het acteerwerk is belabberd te noemen. Nou hebben Japanners vaker last van overacteren, maar deze film weet het naar een nieuw niveau te brengen. De special effects zijn alles behalve geweldig te noemen, natuurlijk heeft de film ook geen Hollywoodbudget, maar als zelfs het bloed eruit ziet als rode limonadesiroop dan is het wel erg karrig.

Op de achterkant van de dvd-hoes staat “Geregisseerd door Hideo Nakata (Ring 1 en Ring 2)”, maar wie een klassieker verwacht zoals Ringu komt van een koude kermis thuis. Death Note: L Change the World is een film waar maar weinig goede dingen aan op te noemen zijn. Nou ja, misschien dan de aftiteling, want daar is Lenny Kravitz te horen, maar dat moet ook maar net je ding zijn.