DVD: 40 Dagen Zonder Seks - Seizoen 1 & 2

De christelijke omroep EO (Evangelische Omroep) bracht in 2008 het veelbesproken programma, 40 Dagen Zonder Seks, op de buis. Zo is onder andere een homo geweigerd voor het programma en is daaruit een rechtzaak ontstaan. Maar ook presentator Arie Boomsma is twee maanden geschorst geweest door pikante foto's in het blad L'Homo, waardoor het tweede seizoen een paar weken werd uitgesteld. Nu zijn de twee spraakmakende seizoenen verschenen op vier dvd's.

Het concept is simpel, presentator Arie Boomsma bezoekt een jongere met veel seks. Nu is dat het probleem niet, maar het probleem is wel dat die jongere te veel seks heeft met meerdere partners, zodat de boodschap van de liefde verdwijnt. In elk seizoen beginnen zeven jongeren aan de zware taak van 40 dagen seksuele onthouding. Geen masturberen, geen orale seks en helemaal geen seks. Wel is zoenen toegestaan, maar daardoor wordt het alleen maar moeilijker om die 40 dagen te doorstaan.

Aan het begin van ieder aflevering wordt het slachtoffer voorgesteld en begint Arie aan een zoektocht door de kamer van hem of haar. Alle aan seks gerelateerde spullen (van dildo's tot condooms) worden in een doos gedaan. Aan de jongere de keuze om het in beslag te laten nemen, om de verleiding te verkleinen, of het te laten staan. Voor vele kandidaten worden de 40 dagen moeilijk. De verleiding om toch met iemand naar bed te gaan of zichzelf te bevredigen is moeilijk.

Dan komt Arie langs om de laatste dagen door te nemen en er een (christelijke) boodschap aan te geven. Deze boodschap is niet overdreven, maar Arie is de aangewezen persoon om de kandidaat deze boodschap aan te sporen. Arie zet zichzelf niet neer als de christelijke held die iedereen geneest van 'het probleem', maar probeert de jongeren te begrijpen en hun in te laten zien dat seks en liefde wel degelijk met elkaar verbonden zijn.

De afleveringen duren elk een half uurtje en kijken lekker weg. De muziek en het camerawerk zijn afgesteld op jongeren en zien er flitsend uit. Misschien iets te flitsend, want het lijkt soms alsof de cameraman ADHD heeft. Het beeld staat nauwelijks stil en flitst van Arie naar de kandidaat en weer terug. Na tien minuten kijken begint dat toch een beetje te irriteren. Maar het belangrijkste blijft toch het leedvermaak. Zo zien we in seizoen 1 Mark, die een date heeft met een meisje. Van tevoren heeft hij getraind in het romantisch zijn, maar dat komt niet echt uit de verf. Het wordt een genânte date. Dit en andere leuke momenten (zoals bijvoorbeeld Niels, die seks heeft in zijn moeders auto) staan op alle vier de dvd's.

Bij seizoen 1 zit een handig boekje met toelichting over de serie. Hierin staat meer informatie over de kandidaten en informatie voor onder andere ouders over hoe zij om moeten gaan met een op seks belust kind. Handig om te weten: God bedacht seks ook om van te genieten. Dat pik (hihi) je dan weer lekker mee. Extra's zitten er helaas niet op, maar dat had zeker gekund. Het extra videomateriaal wat op de EO-site te zien is, had best op de dvd gezeten mogen. Nu blijven het vier dvd's met 'slechts' alle afleveringen.