The Sims 3

Door de game heen is het namelijk erg belangrijk om de wensen van je Sim te vervullen. Zo zal een sociale Sim de wens hebben om nieuwe mensen te ontmoeten en zal een culinaire Sim graag dat ene recept willen leren. Deze wensen zullen de Sims niet de hele game door hebben want deze wisselen voortdurend. Het is mogelijk om vier wensen “vast te zetten” zodat je daar naar toe kunt werken. Door het behalen van zo’n wens krijg je punten die je kunt besteden om je Sim een aantal unieke eigenschappen te geven. Voor zo’n 5,000 punten heb je de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat je Sim ontzettend onweerstaanbaar wordt waardoor iedereen op je feestjes zal willen komen maar voor heel wat meer punten is het mogelijk om de beschikking te krijgen over een teleportatie-apparaat waardoor je nooit meer hoeft te lopen. Naast deze kleine wensen heeft elke Sim n grote levenswens waar hij zijn hele leven naar toeleeft. Deze hangt ook deels af van de traits die je hebt gekozen. Zo zal de “flirt”-trait kunnen leiden tot de levenswens om meer dan 20 verschillende vriendinnen te hebben terwijl de artistieke-Sim juist een Rockstar wil worden. Dit wensen-systeem zorgt ervoor dat de game een doel krijgt wat bij de vorige games nog wel eens ontbrak en dat de verzorging een beetje op de achtergrond komt te liggen.


<\/center>
In The Sims 3 zullen de Sims nog steeds naar de WC moeten, regelmatig moeten eten en eens in de zoveel tijd behoefte hebben aan menselijk contact. Toch hebben de makers er voor gekozen om dit meer op de automatische piloot te zetten zodat de gamer zich meer kan focussen op de “leuke” aspecten van de game. Je Sims zullen zelf naar de WC gaan als dat nodig is en niet meer in hun broek plassen omdat jij ze totaal vergat. Voor de echte fans is het nog steeds mogelijk om al deze handelen uit te voeren maar het hoeft niet meer. Wat zijn dan de leuke aspecten van de game? Zul je denken. De grote verbetering aan de game is dat je niet meer vastzit aan de omgeving van je eigen huis. Met een druk op de knop kun je uitzoomen om de hele stad te bekijken. Deze bestaat uit veel andere huizen van de andere Sims in de stad, die trouwens allemaal hun eigen leven hebben, op zullen groeien, dood zullen gaan etc, en een hoop publieke omgevingen zoals een bibliotheek, supermarkt, park, concertgebouw, voetbalstadion en nog veel meer. Je kunt je Sim makkelijk deze locaties laten bezoeken zoals je dat ook in je eigen huis zou doen. Geen gedoe meer met laad-schermen en eindelijk de mogelijkheid om verschillende Sims op verschillende locaties tegelijk in de gaten te kunnen houden.


<\/center>
Deze extra vrijheid komt ook terug in het hebben van een baan. In de vorige delen was een baan namelijk niet meer dan een mogelijkheid om geld te verdienen en promotie te maken. In dit deel is dat ook op de schop gegooid. Natuurlijk is het erg belangrijk om elke dag een zakcentje te verdienen maar nu komen daar nog een aantal aspecten bij. Zo is het mogelijk om aan te geven hoe een Sim zich moet gedragen op het werk. Zo heb je keuze dat ze zich moeten uitsloven, de kantjes ervan aflopen, dat ze moeten socializen met collega’s, bij de baas moeten slijmen of dat ze meer moeten leren van hun vak. De uitslovers maken meer kans op promotie maar zullen met stress thuis komen en de socializing-sim zal nieuwe vrienden maken. Deze relaties met collega’s en je baas zijn erg belangrijk dus is het altijd een goed idee om ze allemaal thuis uit te nodigen voor een feestje. Ook zal je eens in de zoveel tijd een “opportunity” krijgen. Zo kreeg mijn muzikale Sim de kans om op een school een presentatie te geven waarmee hij een zakcentje kon verdienen en meteen een wit voetje kon halen bij de baas. Al deze verschillende aspecten van het hebben van een baan zorgt ervoor dat dit geen saai gebeuren meer is maar dat je daadwerkelijk invloed hebt op wat er gebeurt.