The Sims 3

Kevin (KoosyNL)
Wat moet er nog gezegd worden over The Sims? Het is de meest verkochte game-serie ooit met twee verschillende delen en tientallen uitbreidingen. Negen jaar na het eerste deel komt Electronic Arts met het derde deel. Biedt deze game genoeg nieuws om voor de hardcore Sims-fan leuk te blijven?

The Sims 3 is in feite dezelfde game als zin vorige delen alleen op een aantal zeer belangrijke punten verbeterd. In de game kun je een aantal karakters, die toepasselijk Sims heten, creëren en hun leven controleren alsof het echte mensen zijn. Je geeft ze een mooi huis, een leuke baan, probeert vrienden te maken of je doet juist precies het tegenovergestelde. De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid en met dit deel nog een stukje uitgebreider geworden.

Laten we beginnen met het creëren van je eigen Sims. De makers hebben veel tijd besteed om je nog meer mogelijkheden te geven om je Sims te customizen dan in de vorige delen. Dit stopt niet alleen bij de cosmetische eigenschappen maar ook zijn de innerlijke kenmerken van je Sims veel uitgebreider te bepalen. Bij het creëren van de uiterlijke kenmerken van je Sims valt het meteen op dat er voldoende keus is. Niet alleen is het mogelijk om uit tientallen verschillende voorgemaakte gezichten te kiezen, maar het is ook mogelijk om elk klein detail aan het gezicht, zoals mondhoeken, grootte van de ogen en lengte van de oorlel, zelf aan te passen. Ook het haar verdient speciale aandacht omdat je niet meer hoeft te kiezen uit een aantal verschillende haar-kleuren maar het is mogelijk om verschillende lagen van het haar verschillende kleuren te geven. Vind je dat jouw karakter het best tot zijn recht komt met fel rood haar dat naar de punten toe roze wordt maar bij de wortels zwarte uitgroei heeft, dan is dit allemaal mogelijk. Naast het gezicht zijn er ook meer opties gekomen om de fysieke kenmerken van het lichaam aan te passen.

Naast de uiterlijke kenmerken hebben de makers goed nagedacht hoe ze alle Sims een eigen persoonlijkheid kunnen geven. Bij het creëren van je Sim kun je kiezen uit verschillende traits uit verschillende categorieën. Elke trait heeft een aantal voor- en nadelen. Zo is er de artistieke trait die er voor zorgt dat de sim erg geïnteresseerd is in kunst en muziek maar sommige traits zijn een stuk subtieler. De “goede” trait zorgt ervoor dat je Sim andere mensen graag een goed gevoel geeft terwijl de slechte trait juist voor het tegenovergestelde zorgt. De “hopeless romantic” trait zorgt ervoor dat je Sim erg verlangt naar het hebben van een vaste relatie terwijl de “commitment issue” trait juist zoveel mogelijk vriendjes/vriendinnen heeft en zich juist niet graag wil binden. Het is leuk om met deze traits te experimenteren want ze hebben een grote invloed op de game. Het hebben van bepaalde traits kan er voor zorgen dat je beter bent in het vergaren van bepaalde skills terwijl het hebben van een andere trait er voor zorgt dat je ineens de beschikking hebt tot een hele boel nieuwe en interessante gesprek-opties. Daarnaast zijn de traits erg belangrijk voor het vervullen van wensen.