LittleBigPlanet

De game-industrie is altijd hevig aan verandering, maar over het algemeen blijven de meeste games toch vrijwel hetzelfde. Soms komen er echter games voorbij die zo ontzettend origineel en uniek zijn, dat ze een frisse wind door de hele industrie laten waaien. LittleBigPlanet is zo’n game.

Er is al veel gezegd en geschreven over LittleBigPlanet. De game werd twee jaar geleden aangekondigd op de Tokyo Game Show en meteen werd duidelijk dat deze game iets speciaals zou worden. Langzaam werd door Sony de hype opgebouwd met als hoogtepunt de release van de béta in september. Na wat tegenslag met koranteksten is de game nu eindelijk verschenen en kan de hele wereld los gaan op de kleine grote planeet.




LittleBigPlanet bestaat uit drie delen; Play, Create en Share en natuurlijk zal ik al deze drie delen behandelen al. We beginnen met de basis: Play. LittleBigPlanet is een platformer die erg lijkt op de oude platformers zoals Mario. Het doel van de meeste levels is om van de linkerkant van het scherm naar rechts te lopen totdat je bij het einde komt. Dit is natuurlijk niet gemakkelijk want op je pad kom je veel obstakels tegen waar je over heen moet springen en dingen waaraan moet slingeren. Ook zitten er genoeg vijanden in de game en moet je uitkijken dat je niet geëlektrocuteerd of verbrand wordt. Toch is LBP niet hetzelfde als andere 2D platformers. Ten eerste is de game geen 2D platformer want het is mogelijk om jezelf in de diepte te verplaatsen. Daarnaast werk te hele game met physics. Alle voorwerpen, vijanden en zelfs Sackboy hebben fysieke eigenschappen die ene grote invloed hebben op de gameplay. Dit werkt erg goed en leidt vaak tot leuke puzzels.



Je speelt het spel met je eigen Sackboy, genoemd naar de pittenzakken waar deze uit bestaat. Het leukste aan Sackboy is dat je hem helemaal naar eigen smaak kan customizen. Je kan een bijna eindeloze combinatie van snorren, ogen, mutsen, haarstijlen, broeken en andere accessoires combineren en deze opslaan. Hiermee kan je Sackboy een eigen persoonlijkheid geven. Wat hieraan mee helpt zijn de verschillende emoties die je op het gezicht van je Sackboy kunt toveren. Met de D-pad op je controller kan je hem blij, boos, teleurgesteld of bang laten kijken. Dit is realistisch en hilarisch tegelijk. Ook kan je door middel van de motion-controls van de Sixaxis je hoofd of heupen draaien en is het mogelijk om je beide armen afzonderlijk van elkaar te bewegen. Dit alles heeft tot gevolg dat een simpel spelletje met andere gamers vaak uitloopt in een verkleedpartij waarbij iedereen aan het dansen is en elkaar maar meppen blijft verkopen. Ook is het mogelijk om met de headset met elkaar te praten waardoor je eigen Sackboy met het geluid zijn mond beweegt alsof de woorden echt uit zijn mond komen.