Naruto: Ultimate Ninja 3

Het is al weer tijden geleden dat mijn lieve PlayStation 2 het daglicht heeft gezien. Met al het geweld van de nieuwe generatie kom ik er gewoon niet meer aan toe. Op zich is dit zonde, er zijn nog zat goede titels die ik nog niet gespeeld heb. De game die een tijdje geleden op de deurmat viel was voor mij de reden om mijn PS2 weer uit de kast te halen, af te stoffen en aan te sluiten. Het gaat hier om Naruto: Ultimate Ninja 3. Ik ben niet echt bekend met deze franchise, maar Naruto heeft me altijd wel aangesproken. Vol verwachting stop ik de game in mijn verschoonde PS2. Een mooi menu met een onbekende kerel aan de rechterzijde springt op; het vechten kan wat mij betreft beginnen.

Naruto: Ultimate Ninja 3 kent maar liefst twee campaigns. Om te beginnen is er de Ultimate Contest: er is een festival georganiseerd voor het dorpje waar Naruto woont, met als hoofdevenement een vechtkampioenschap. Natuurlijk ben jij de grote held Naruto in dit evenement. Elke vechter heeft gekleurde kristallen, die je door middel van gevechten van elkaar kunt winnen. In de eerste ronde moet je 60 kristallen verzamelen om door te mogen naar de tweede ronde, waarin je zoveel mogelijk kristallen moet verzamelen. In de derde ronde vechten de twee vechters met de meeste kristallen om de titel. De winnaar mag vervolgens een nieuwe wet kiezen voor de stad.

Dit hele gebeuren speelt zich af in een compleet gerenderde Hidden Leaf Village. In deze stad zullen her en der ook kristallen te vinden zijn. Je zult door het stadje moeten lopen om vechters uit te dagen, je krijgt hier gelukkig wel hulp bij door middel van een radar die aangeeft waar vechters zich bevinden. Er zijn ook een hoop side-quests die uit een kleine minigames bestaan. Soms zijn deze leuk, maar meestal zijn ze ronduit saai. Een voorbeeld is een game waarin je buttons die op het scherm staan moet matchen op je controller. Op een gegeven moment komen er een hele hoop tegelijk en wordt het retemoeilijk, de computer waar je tegen vecht laat je erg duidelijk winnen. Als je dit wint, wat vrijwel zeker is, krijg je geld wat je vervolgens kunt uitgeven aan items, zoals medicijnen. Nadat je de titel hebt ontvangen, wat waarschijnlijk maar een paar uur duurt, kun je nog terug naar het stadje om alle side-quests te gaan doen. Ook kun je nog Ryo\'s zoeken. Deze vind je vooral in potten verspreid over de stad. De Ryo\'s kun je inleveren op de markt voor bijvoorbeeld actiefiguren en filmpjes.

Ook is er een mogelijkheid om te daten, dit doe je door gesprekken aan te gaan met vrouwen of mannen (ja, mannen). Meestal zul je ze iets moeten geven om op een date te gaan. Een date kun je verder niet zelf besturen maar zal gewoon uit een soort van cut-scene bestaan. Op zich is dit allemaal leuk en aardig, maar het voelt allemaal een beetje nutteloos aan. De missies gaan erg snel vervelen, het date systeem voegt niet zo gek veel toe en uren naar Ryo\'s zoeken om alle unlockables te halen is ook geen feest. De paar uurtjes die de mode duurt is op zich redelijk tof, maar na het behalen van de titel had ik eigenlijk vrij weinig zin om terug te gaan voor de side-quests.

Na de Ultimate Contest staat Hero\'s History voor je klaar, in deze game-mode kun je door een van de vier storylines spelen. Dit zijn: Genin Training Arc, Leaf Destruction Arc, Tsunade Search Arc, and Sasuke Retrieval. Deze Arc\'s zijn een leuke toevoeging aan de game en is redelijk standaard uitgewerkt. Afwisselend vertellen cut-scenes en gevechten het verhaal, soms vanuit verschillende perspectieven. Naast deze twee modi is er ook nog de Break Room: een verzameling van drie vreselijke mini-games. In Tree Climbing ren je een boom op terwijl je power-ups pakt en obstakels moet ontwijken. Dit kun je spelen tegen een vriend, een computer of gewoon alleen. In Nice Guy\'s Excercises leer je een aantal moves door knoppen in te drukken. Tenten\'s Target Practice Dojo is een game waarin het gaat om reactiesnelheid: je ziet dummies omhoog komen met een plaatje van de knop die jij moet indrukken. De Break Room is een nogal waardeloze toevoeging aan de game.

Waar het natuurlijk allemaal om gaat is het vechten zelf. Dit zit redelijk simpel in elkaar. Rondje is aanvallen, X is springen, met vierkantje gooi je items en driehoekje gebruik je voor speciale aanvallen. Het is ook mogelijk ontwijkmanoeuvres uit te voeren, en combo aanvallen in te zetten. Door de simpele gameplay is het makkelijk om samen met een maat een keer een potje te vechten in de Duel mode. Als je eenmaal met een character hebt leren vechten, dan kun je met alle characters vechten aangezien alle knoppencombinaties voor de characters hetzelfde zijn. Ook al zijn de aanvallen misschien makkelijk uit te voeren, de effecten die van je beeld af spatten doen de serie eer aan en deze zijn toch wel een van de grote pluspunten van de game. De voice-casting is geniaal, alles is perfect uitgewerkt. Zelfs de Japanse stemmen zijn in de game verwerkt wat het voor de Naruto-fans toch wel een stuk interessanter maakt om de game aan te schaffen.