Golf: Tee it Up!

Developer Housemarque klinkt voor 360-gebruikers misschien onbekend in de oren. De naam zegt PlayStation 3 gebruikers wellicht meer. Deze Finse developer had afgelopen zomer namelijk een grote hit met Super Stardust HD op het PSN. Na deze actiegame vond Housemarque het wel eens tijd worden voor een rustigere game. Ditmaal laten ze ons golfen, en wel met Golf: Tee it Up, exclusief voor Xbox Live Arcade.

Wat meteen opvalt aan de game is het vrolijke thema. Zodra je de game op start hoor je een vrolijk muziekje wat gelijk de toon voor de hele game zet. Deze vrolijkheid zie je ook terugkomen in vrolijke kleuren in de game en de character-editor. Een paar mogelijkheden in deze editor zijn namelijk een paar konijnenoren en een clownsneus. Uiteraard kun je ook een aantal normale karakters maken als al die melige kledingstukken je niets doen. Het spel heeft twee banen, elk met achttien holes. Een baan bevind zich op een Caribisch eiland, en de ander in een Schotse setting. Op zich zijn ze redelijk gevarieerd, maar twee banen is toch wel wat aan de magere kant. Activision heeft wel beloofd een hoop downloadable content voor de game uit te brengen, maar aangezien de game al 800 MS points kost vind ik dit niet kunnen. Voor 10 euro verwacht je toch meer.

Je kunt naast Cups, waarin je alle achttien holes van een baan in een keer speelt, ook gewoon een enkele hole spelen om deze te oefenen, of gauw een aantal holes achter elkaar spelen als je maar even tijd hebt. Naast de singleplayer functie blijft er nog een multiplayer mode over. In de multiplayer kun je eigenlijk gewoon precies hetzelfde als in de singleplayer, alleen nu kun je het met meerdere spelers doen op één Xbox 360, of over Xbox Live. Via Xbox Live gaat het zoeken naar andere spelers redelijk snel, en het is echt een uitkomst om tegen wat echte mensen te spelen als je de singleplayer al zat bent. Door de multiplayer ben ik gaan merken dat ik vrij slecht in de game ben, dus op zich leuk om het wat meer te gaan spelen zodat ik wat mensen op Live aan kan.

De gameplay steekt goed in elkaar, het is gewoon het standaard idee. Met je linker stick kies je hoever je wilt schieten, en met je rechter stick kun je effect aan de bal geven. Nadat je hebt gekozen hoe je wilt gaan schieten druk je op A. Je Power Meter wordt dan geactiveerd, als je vervolgens weer op A drukt op om je kracht vast te zetten moet je nog een keer A tussen twee streepjes timen om je accuracy perfect te maken. Op zich een lekker simpel systeem dus, de casual-gamer zou de game zo op kunnen pakken en meteen met plezier kunnen golfen. Om dit alles nog wat makkelijker te maken kun je na het slaan \'focus\' gebruiken. Dit systeem stelt je in staat om de bal bij te sturen in de lucht. Ook kun je focus gebruiken om de baan van de bal te bekijken voordat je hem slaat bij het putten, of om extra kracht achter je slag te zetten. Ik vind zelf het focus systeem niet echt veel toevoegen. Als je focus gebruikt in de lucht is het erg lastig om te zien hoeveel je de lijn van de bal nou hebt aangepast, ze hadden heel dit systeem er eigenlijk net zo goed uit kunnen laten. Als je de bal eindelijk op de green erg dichtbij de hole hebt weten te slaan, voelt het nogal onvoldaan dat de game de bal er automatisch in put. Het liefste zou je je perfecte slag natuurlijk helemaal afmaken door hem er zelf nog even in te putten.