Mini Ninjas

Ik ben van vroeger tot nu altijd al een liefhebber geweest van veel te vrolijke adventure- en platformgames. Games als Crash Bandicoot, Spyro the Dragon, Croc en ga zo maar door behoorden tot mijn favorieten. Veel mensen moeten van een game als Kingdom Hearts niets hebben omdat het allemaal veel te kiddy is. Ik daarentegen ben nog altijd een groot liefhebber van dat soort vrolijke games. De game Mini Ninjas valt in dezelfde categorie. In Mini Ninjas speel jij de kleine held Hiro op zijn queeste de balans in de wereld te herstellen. Deze balans wordt namelijk verstoord door de Evil Samurai Warlord die, na al eens verslagen te zijn, na driehonderd jaar terugkeert om de wereld te veroveren. De natuur is het hier niet mee eens en overstromingen en aardbevingen zijn het gevolg. Met ‘Kuji Magic’ zorgt hij ervoor dat hij vrolijke bosdiertjes kan omtoveren tot oliedomme Samurai-Minions om zo zijn oude kastelen weer te bezetten. Aan jou de taak om via de verschillende kastelen op zoek te gaan naar de Evil Samurai Warlord.

Hiro is niet de eerste die op pad wordt gestuurd door de Ninja-Meester. Voor hem gingen al vijf andere Ninja’s op pad met hetzelfde doel. Er wordt alleen al tijden niets meer van hen vernomen. Er zijn nu nog maar twee ninja’s over die deze moeilijke taak aan kunnen, Hiro en zijn beste vriend Futo. Het begint allemaal op Ninja Mountain waar Hiro en Futo te horen krijgen dat ze op pad mogen om de rest te gaan vinden. Van het begin af aan kun jij ook beide besturen. Hiro is een meester van het zwaard en is de enige ninja die de Kuji-Magic beheerst. Futo is groot en dik en daarmee het meest geschikt voor de grotere vijanden. Na een korte tutorial word je op pad gestuurd naar het eerste kasteel.

Het vechtsysteem zit aardig simpel in elkaar. Met A spring je en met X gebruik je je wapen. Welk wapen je rondzwiept hangt af van de Ninja waar je op dat moment mee speelt. Zo heeft Hiro een zwaard en heeft Futo een hamer. Later speel je verschillende Ninja\'s vrij die andere wapens gebruiken, zoals een speer, een fluit en een pijl en boog. Naast deze normale wapens kun je als Hiro ook Kuji-Magic gebruiken. Er zijn verschillende spreuken die je in de levels kunt vrijspelen. Zo kun je bijvoorbeeld in de Spirit-form een van de rondlopende diertjes besturen om zo ongezien langs vijanden te komen. Daarnaast zijn er uiteraard ook spreuken die je op je vijanden kunt afvuren, zoals vuurballen en tornado’s. Kuji-Magic is erg tof om te gebruiken maar helaas in veel gevallen ook overbodig. De game is namelijk erg gemakkelijk, zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad kun je je nog aardig redden door te button-bashen. Het is natuurlijk leuker om het voor jezelf wat afwisselender te houden en zo nu en dan eens een spreuk te gebruiken. Het probleem is alleen dat na een hoop uren het vechten toch wel wat repetitief wordt. Je speelt dan wel verschillende ninja’s en spreuken vrij, maar het vechten blijft vrij veel van hetzelfde. Er zit hier en daar ook nog een platform-elementje in de game. Zo zul je af en toe langs of tegen muren moeten rennen om bepaalde stukjes te bereiken.

Waar Mini Ninjas in uitblinkt is het grafische gedeelte. De ene keer loop je door een prachtig groen bos, en een andere keer loop je door een besneeuwd gebied. Eigenlijk kom je alle jaargetijden wel tegen in de game. Het is alleen een beetje jammer dat het level-design hier en daar wat aan de simpele kant is. Zo zullen de kastelen waar je komt allemaal verdacht veel op elkaar lijken. En soms zul je plekken tegenkomen die je herkent uit een vorig level, maar waar nu een pak sneeuw overheen is gedonderd. Een beetje jammer. De game heeft echt een erg tof stijltje waar de ontwikkelaar een stuk meer mee had kunnen doen. Ook de verscheidenheid van de Samoerai-minions laat te wensen over. Zo zul je in totaal zo’n vijf of zes verschillende vijanden tegenkomen met hier en daar een variatie in kleur en wapen. Ze zien er gelukkig wel allemaal erg leuk uit en soms zijn ze nog grappig ook. Zo zullen de Samoerais wegrennen en zich achter bomen verschuilen als je flink aan het kontschoppen bent. Ook de geluiden die ze maken zijn grappig. Het is een soort Japans-achtig gebrabbel. Je zult ook een aantal bazen tegenkomen waar helaas ook totaal geen uitdaging in zit. Je zult deze moeten verslaan door drie keer dezelfde button-sequence te moeten herhalen. Na het verslaan van een baas mag je op weg naar het volgende kasteel, dit herhaal je tot de laatste baas.