Mario Kart Wii

Deze review draag ik op aan mijn vriendin.

Nee, ze is niet overleden, ze heeft gewoon een nieuwe verslaving waardoor ze zo af en toe van de wereld is. Gesprekken blijven ergens in de lucht steken. Mijn 360 staat al dagen met puppy ogen naar me te kijken of hij alstublieft aan mag. Scheldwoorden vliegen door het huis gevolgd door een lach zoals alleen Dr. Evil deze kan. Deze verslaving heet Mario Kart Wii en aangezien ik toch niet de kans krijg om een rondje te rijden, schrijf ik er maar een verhaaltje over…ach, een mens moet toch wat?

Het begon allemaal op een mooie dag. Zo mooi omdat ik in de kofferbak een doos met Mario Kart Wii + Wii Wheel en een extra Wii Wheel had liggen. Maar nee, we moesten naar het strand met de hond, want het was zulk lekker weer. Eenmaal thuis gekomen was ik natuurlijk meteen m’n Wii Wheels uit aan het pakken en dat zilveren schijfje in de Wii aan het proppen. Ik werd voor gek verklaard. Het is maar een spelletje, wordt er dan gezegd. Ik zat lekker gebivakkeerd op de bank met het stuur in de aanslag. Let the games begin!

Rijden doe je met een rijbewijs, daarom moet je voor je begint even eentje aanmaken. Kies je Mii poppetje en geef jezelf een naam. Dan kun je beginnen met kiezen. Een duidelijk menu laat meteen zien waar Mario Kart ook alweer om draait. Drie van de vier opties heeft namelijk met multiplayer te maken. Je kunt kiezen uit singleplayer, multiplayer op één console met twee, drie of vier man, multiplayer online met één of twee man en je kunt kiezen uit het Mario Kart kanaal. Wanneer je een keuze hebt gemaakt krijg je de volgende alweer voor je kiezen. Je kunt namelijk kiezen om een grand prix te rijden, een battle te doen, een time trial te rijden of een vs. battle. Grand prix is de hoofdmoot van de singleplayer. Hier heb je keuze uit vier cups die je dient te winnen om karakters vrij te spelen, motoren en karts erbij te krijgen en om nog vier andere cups vrij te spelen. Wanneer je de klasse gaat kiezen, zoals je al gewend bent tussen 50, 100 en 150cc, zie je gelijk de grootste toevoeging aan deze game: motoren. Je hebt ze misschien al op screenshots gezien, maar ik kan je vertellen dat het geen gimmick is. Ze rijden iets anders dan de karts, dat wil zeggen dat ze wat losser aanvoelen qua besturing. Dit kan gunstig zijn in het bochtenwerk, maar je kan ook over de baan slingeren en alles raken wat te raken valt. Voordeel van de motoren is de mogelijkheid om wheelies te maken. Op je achterwiel ga je namelijk een stuk sneller, maar verwacht niet dat je een bocht kunt maken aangezien je achterwiel niet mee kan draaien. Battle is daarentegen de klassieke mode die we allemaal tegen onze vrienden hebben gespeeld tot in den treuren. Helaas laat Nintendo hier een steekje vallen, want de maps waarop je het uitvecht zijn voor het online segment gemaakt. Dit wil zeggen dat ze met meer dan tien mensen rekening hebben gehouden, terwijl je offline met 4 man zit. Dit wil op z’n beurt dan weer heel simpel zeggen dat ze voor vier spelers eigenlijk te groot zijn. In time trial race je in je eentje of tegen de beste tijd van iemand anders. Je hebt geen power-ups, maar begint met drie paddestoelen. Hier moet je het mee doen, want deze mode draait om één ding: de snelste rondetijd neerzetten die menselijk mogelijk is. Heb je meerdere spelers op een console met records, dan kun je gewoon de tijd van je vrienden/huisgenoten/mede studenten/huisdieren uitdagen.

Daarna moet je een coureur kiezen. Je krijgt de keuze uit vierentwintig figuren die je allemaal bekend voor zullen komen. De vijfentwintigste is waarschijnlijk nog wel het bekendst: je Mii! Je moet hem/haar wel eerst verdienen door het een en ander te winnen, maar redelijk vroeg is het poppetje van jou. Er zitten veel oudgedienden in, zoals Toad, Bowser, Yoshi en die ene gast met die snor en dat rode petje. Ook doen er veel nieuwelingen mee, waarvan ik niet teveel wil verklappen. Ik geef je in ieder geval de hint dat je wat moois te wachten staat als je ook een save van Super Mario Galaxy op je Wii hebt staan. De karakters staan onderverdeeld in de gewichtsklassen zwaar, gemiddeld en licht. Dit heeft invloed op de snelheid en wendbaarheid. Ook bied je bijvoorbeeld als licht baby’tje geen tegenstand als de zware Bowser tegen je aan botst. Die grote draak wint natuurlijk geheid. Tot slot krijg je nog de keuze om afhankelijk van de snelheidsklasse een kart of motor uit te zoeken. Hier zitten ware kunstwerkjes tussen die gebaseerd zijn op het hele Mario-universum. Om een tipje van de sluier te lichten: er is een kart te unlocken genaamd Cheep Charger. De Mario-fan kan zijn fantasie alvast de vrije loop laten gaan. Ook zijn de voertuigen heel divers qua prestaties. Het leuke hiervan is dat er niet een voertuig is dat met kop en schouders boven de rest staat, maar het gaat om diegene waar jij lekker mee kan rijden. Mijn vriendin kiest steevast voor Yoshi op de Bon Bon (een soort Vespa). Niet dat dit zo super rijdt, maar het is cute. Omdat ze het zo cute vindt zit ze zo enthousiast te racen dat ze vaak nog wint ook. Je kan uitleggen dat er snellere motoren zijn, maar dan moet je bereid zijn snel de kamer uit te rennen.