Mario Kart Wii

Welke keuze je ook maakt, vanaf het moment dat de mooie felle kleurtjes van je tv af komen springen zit de sfeer er weer helemaal in. Alsof je die ene grote liefde ineens weer voor je ziet (nee, ik heb ook al geprobeerd om voor de tv te staan, maar Yoshi is een grotere liefde van haar dan ik, dus ik krijg gewoon een pakje peuken naar m’n hoofd geslingerd en het vriendelijk verzoek om weg te wezen voordat het de volgende keer een drinkglas is). De hele Mario-vibe zit in dit spel, ingeblikt en wachtend om losgelaten te worden. Met een glimlach op je gezicht begin je te rijden met dat gekke nieuwe ding genaamd “Wii Wheel” in je vuistjes. Dat gekke ding ligt trouwens prima in de hand, zowel groot als klein, en werkt verbazingwekkend goed. Dat zeg ik er bij omdat ik zelf niet het idee had dat deze accessoire beter zou zijn dan de remote-nunchuk combinatie. Ik kan je zelfs adviseren om die nunchuk ver uit de buurt te houden en lekker het stuur te gebruiken, want het racet lekker en het is gewoon veel en veel leuker. Wel kan het polsbandje af en toe vervelend in de weg zitten, dus heb ik hem er afgehaald, hoewel ik dit natuurlijk niemand aan ga raden, anders krijg ik weer rechtszaken aan m’n broek. Kortom: hou je polsbandje om!

Met 2 geef je gas, met 1 rem je (die gebruik je dus niet) en met B vuur je je power-up af of spring je om te driften, afhankelijk van de control keuze die je hebt gemaakt. Het d-pad is ook te gebruiken voor power-ups en geeft meer controle en gemak dan ooit tevoren. Met een druk op omhoog gooi je je power-up voor je uit, naar achter dan leg of schiet je hem naar achteren en links of rechts gebruik je voor de standaard manier (schilden vooruit schieten, bananen achter je leggen). Draaiend met je stuur vlieg je over de briljant ontworpen en weergegeven circuits. Dit spel laat zien wat er zo bijzonder is aan zestig frames per seconde. De heerlijke chaos van Mario Kart gaat zo soepel over je scherm, dat je werkelijk waar zit te stralen van genot. De grafische kwaliteit is uiteraard niet onwijs veel mooier dan Double Dash op de Cube, maar het verschil zit er wel degelijk. Zo heb je een immense draw-distance, waardoor je zelfs in de Donkey Kong tracks, waar je in twee van de drie gevallen door een ton wordt afgevuurd, kilometers ver naar beneden kunt kijken en de andere helft van de baan beneden ziet liggen. Verder is dit gewoon precies hoe Mario Kart eruit moet zien: vrolijk, kleurrijk en cartoony. De look van Super Mario Galaxy zul je hier niet vinden, maar dat is ook niet nodig, het doet wat het moet doen en dat doet het zeer goed.



<\/center>

Aan verschillende manieren om aan de leiding te komen geen gebrek. Je kunt jezelf extra snelheid geven door wheelies te maken (alleen motoren), powerslides te maken, turbovlakken te raken of stunts uitvoeren. Nu hoor ik je denken: ‘Stunts? Dit is toch geen SSX?’ Nee, dit is geen SSX, stunts zijn niet noodzakelijk of overdreven en je kunt geen super uber bij elkaar springen. Je kunt na het maken van een spong je wieltje een zwieper geven (naar je toe of van je af draaien), dan krijg je bij de landing een welverdiende boost. De zwevende gekleurde doosjes zijn ook weer terug met allemaal nieuwe cadeau’s. De Bullit Bill, het groene schild, de banaan, je kent ze allemaal nog, maar nu hebben we er weer drie bij. De donderwolk werkt net als de bliksem, maar heeft alleen effect op jou. Tenzij je tegen iemand botst, dan krijgt hij het probleem. Zie het als die ballen met een waterballon erin van vroeger. Je gooit hem over tot ie ontploft. Het POW blok zorgt ervoor dat iedereen die voor je rijdt een aardschok krijgt. Hiermee kun je dus een beetje inlopen als je achter zwerft. Wordt er een tegen jou gebruikt dan is het noodzaak in de lucht te springen, daar ben je veilig. Als laatste hebben we nog een gouden toevoeging die zijn geboorte had op de DS: de Mega Mushroom. Je wordt mega groot en racet over iedereen heen met een bloedvaart. Hij duurt misschien niet zo lang, maar het is hilarisch als je zo’n reus op een reuzen kart over je heen ziet rijden! Tel dit bij de powerslides, stunts en wheelies op en je kunt een idee krijgen van de chaos op een circuit. Denk dan even hoe het eruit ziet als 12 man online gebruik maken van al deze opties en dat dan nog eens op zestig frames en dan nog de geweldige draw distance. Nu heb je een beetje een idee hoe heftig dit spel is…