Tomb Raider: Anniversary

Het Tomb Raider-gevoel wordt nog verder versterkt doordat ontwikkelaar Crystal Dynamics geen genoegen heeft genomen met het simpelweg oppoetsen van de oude levels. Nee, deze zijn flink onder handen genomen. Wat het eerste opvalt is dat de schaal grootser is geworden. Zo is de waterval uit het eerste level veel imposanter geworden vergeleken met het lullige waterstroompje uit het origineel. Het ontwerp van de levels is duidelijk aangepast aan de betere besturing van Lara. Omdat je niet elke sprong een half dozijn keer opnieuw hoeft te doen, moet het nu eenmaal allemaal wat grootser wil de speler geboeid blijven. Ook de puzzels zijn een stuk uitgebreider geworden. Elk level bevat minstens één grote puzzel, meestal bestaande uit een antiek mechanisme wat weer tot leven moet worden gebracht om een uitgang te openen. Uiteraard ontbreken er wat essentiële onderdelen en die moeten verspreid door het level worden gevonden waarbij weer wat kleinere puzzels opgelost moeten worden. Daarnaast kunnen in elk level nog bonus artifacts worden gevonden, die soms behoorlijk goed verstopt zijn.

Een woord van waarschuwing over de puzzels in Tomb Raider: Anniversary: deze zijn ouderwets moeilijk. Dit kun je positief of negatief opvatten. Ik vind de moeilijkheidsgraad in Tomb Raider een verademing! In moderne games wordt de speler (te) vaak aan het handje meegenomen: levels zijn lineair en de speler krijgt allerlei tips waar hij naar toe moet of in welke volgorde hij een platformgedeelte moet afleggen. Zo niet in deze Tomb Raider, hier wordt meer de ontwerpschool van \\\"zoek het je uit\\\" gehanteerd. Je betreedt een ruimte, en dan mag je als speler zelf bedenken wat je moet doen. Dit betekent in de praktijk dat je regelmatig vast zit en de nodige trial and error uit zult moeten oefenen, maar het geeft wel enorm veel voldoening als je (zonder gebruik te maken van een FAQ) een puzzel hebt opgelost.

Andere veranderingen vergeleken met de originele Tomb Raider zijn de introductie van boss battles (leuk maar niet bijzonder) en de toevoeging van meer tussenfilmpjes om het verhaal uit te diepen.